Framgång kräver mod

Anna Blom, vd på Länsförsäkringar i Kalmar län.

Anna Blom, vd på Länsförsäkringar i Kalmar län.

Foto: Nils Gruvebäck

Debatt2018-10-13 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Länsförsäkringar Kalmar län är ett bolag som ägs av sina kunder i Kalmar län. Det betyder att vårt läns och våra kunders utmaningar också är våra utmaningar. Vi har stora marknadsandelar i Västerviks kommun och reagerar därför starkt på Svenskt Näringslivs senaste rankning av företagsklimatet. I undersökningen har Västervik rasat ner till bottenskiktet bland landets kommuner. Detta är givetvis oacceptabelt för alla oss som tror på regionens potential.

Hur ska vi då förhålla oss till resultatet? Som jag ser det så finns det bara ett alternativ: att vi tar företagarnas upplevelser på allvar och att vi, företagare och politiker, sätter oss i förarsätet tillsammans och använder undersökningen som motivation för en långsiktig resa mot en kommun med ett blomstrande företagsklimat.

Lyckligtvis behöver vi inte börja från noll. För det finns redan en näringslivsstrategi som beskriver målsättningar och prioriteringar för ett gott näringslivsklimat. Vägen till framgång stavas dialog och samverkan mellan bland annat politiker, företagare och tjänstemän. Men, jag tror att det krävs ytterligare en ingrediens om vi ska komma någon vart: mod.

Mod som i att politiker och andra politiska företrädare vågar ta till sig näringslivsundersökningen och agera utifrån den. Mod som att vi vågar gå från ord till handling i de dagliga mötena mellan kommun och näringsliv och göra näringslivsstrategin till något mer än fina ord på papper. Mod som i att våra politiker vågar ta svåra beslut och göra avvägningar mellan för- och nackdelar och välja den riktning som är bäst för Västerviks kommun på lång sikt.

Jag tror också att vi behöver en stor portion uthållighet och vilja. Som ung tränade jag och tävlade i kanot och jag ska ärligt säga att det fanns dagar där det tog emot att bära kanoten till iskanten och köra i snöblandat regn och motvind. Då handlade det om att se något längre fram och fokusera på att varje träningspass tog mig närmare målet. Precis som med strategier och förändringsarbete där den vanligaste anledningen till misslyckande är att man ger upp och inte håller sig till strategin när man stöter på motstånd och svårigheter.

Vi på Länsförsäkringar Kalmar län kommer göra vad vi kan för att förbättra vårt gemensamma näringslivsklimat. Bland mycket annat planerar vi att bygga ett helt nytt kontor i centrala Västervik. På våningarna ovanför vårt eget kontor är målet att bygga hyresrätter. På så sätt vill vi tillföra samhällsnytta, då det är brist på hyresrätter i centrala Västervik. Målet är också att ha ett kafé i bottenplanet, med hjälp av någon entreprenör som vill nysatsa, vilket också tillför samhällsnytta. Detta gör vi för att skapa en modern arbetsmiljö för personalen och bättre tillgänglighet för kunderna, men också för att bidra till utvecklingen av stadskärnan och näringslivet.

Vi är övertygade om att våra kunder mår bäst av att vi behandlar dem som våra ägare och uppdragsgivare, vilket gör att vi alltid sätter kundnyttan främst. Jag tror att befolkningen och företagarna i kommunen skulle må bäst om politikerna tänkte på samma sätt.