På lektionerna i skolan sitter många elever med mobilerna. De är inne på sociala medier som till exempel Instagram och Facebook. Eleverna är beroende av sina mobiltelefoner och kan knappt lägga undan dem. Lärarens tillsägelse räcker inte för att eleverna ska lyssna. När läraren vänder ryggen till är mobilen uppe igen. Även hemma har många ungdomar svårt att koncentrera sig på läxor och skolarbete när mobilen finns inom räckhåll.
För det första får många elever koncentrationssvårigheter när mobiltelefonen finns i närheten. De vill hellre spela spel än att göra skolarbete. När eleverna inte gör det de ska halkar de efter i skolan. Det kan leda till dåliga betyg och en sämre framtid.
För det andra har Sveriges ungdomars läsförståelse sjunkit enligt Pisas undersökningar. Sverige har legat lite över OECD-genomsnittet en längre tid men på senare år har genomsnittet försämrats. Detta kan bero på mobiltelefonens utveckling. Allt eftersom mobilutvecklingen har gått framåt har Sveriges läsförståelse blivit sämre. I stället för att läsa sitter de flesta med mobilen. Den lilla tiden i skolan som är för läsning, är för många den enda. Med det antalet lästimmar per månad försämras läsförståelsen och läskunnigheten.
Dessutom stör mobiltelefonerna andra elevers koncentration. När läraren tvingas säga till elever med mobilen uppe hinner hen inte hjälpa alla elever som behöver. Många ungdomar har också svårt att koncentrera sig när det inte är tyst, då blir lärarens arga rop något som stör. Dessa elever får svårare att jobba i skolan och tvingas ta med uppgifter hem.
De som är positiva till mobiltelefoner i skolan påstår att mobilerna kan användas till skolarbete. De menar att du kan använda mobilen till att hitta fakta på internet till olika projekt istället för att bara använda skolböcker. Det fungerar inte! Eleverna utnyttjar detta och säger att de letar efter fakta fastän de gör något annat. Vi borde istället ha en eller flera datorer i varje klassrum där de elever som vill kan leta efter det de behöver. Det finns också några som tycker att det hjälper dem att jobba om de lyssnar på musik. Utan att de tänker på det störs de i sitt eget arbete varje gång de byter låt. Dessutom brukar många spela hög musik så att det hörs ut till de som sitter runt om.
För att lösa problemet med mobiltelefoner i skolan borde skolorna få hårdare regler mot användningen av mobiler. Min förhoppning är att skolorna samlar in alla mobiler innan lektionerna börjar. De elever som vägrar att lämna in sina mobiler får stanna utanför klassrummet tills de lämnar in den. Dessutom får de ett meddelande hem till sina föräldrar och frånvaro från lektionen. Hårdare regler kan göra stor skillnad!