Effekterna kan dessutom bli bestÄende. Ju lÀngre restriktioner och rÄd kvarstÄr, desto mer sÀtter sig nya arbets- och resvanor. Vardagen efter pandemin kommer inte att se ut som vardagen före pandemin.
Som politiker med ansvar för kollektivtrafiken mÄste vi förhÄlla oss till dessa ekonomiska realiteter och beteendeförÀndringar. Vi mÄste se till att stabilisera ekonomin, sÄ att kollektivtrafiken inte krÀver ökade anslag ur regionens budget och dÀrmed tar resurser frÄn sjukvÄrden. Och vi mÄste arbeta för att erbjuda en attraktiv kollektivtrafik som motsvarar morgondagens behov.
Medborgarna har rĂ€tt att förvĂ€nta sig mer av politiken Ă€n att vi försöker âövervintraâ och chansar pĂ„ mer statligt stöd.
Kristdemokraterna vill vara en konstruktiv deltagare i detta arbete. Nyligen presenterade vi vÄr syn pÄ kollektivtrafikens utmaningar och pÄ vÀgen framÄt. Vi understryker mÄlet att kollektivtrafiken till minst 50 procent ska finansieras med biljettintÀkter. För att detta mÄl ska nÄs, krÀvs ocksÄ nytÀnkande.
Ett förslag som vi tycker borde utredas Àr att biljettpriser varierar under dagen, alltsÄ att biljettpriset sÀnks pÄ de tider dÄ fÄ reser och höjs nÀr mÄnga reser. Detta skulle inte bara bidra till att kollektivtrafikens resurser kan anvÀndas pÄ ett mer effektivt sÀtt, det kan ocksÄ göra resandet mer attraktivt för mÀnniskor som idag inte uppfattar kollektivtrafikens tjÀnster som prisvÀrda.
För ett par Ă„r sedan utreddes saken för Region Kalmar lĂ€ns rĂ€kning och slutsatserna var lovande. I vĂ„rt grannlĂ€n Ăstergötland har nyligen fattats beslut om att införa tidsdifferentierade priser.
Det Àr inte det enda alternativet. I branschen diskuteras Àven hur effektivisering av linjer och nya typer av biljettprodukter kan leda till att kollektivtrafiken nÄr nya grupper. SÄ kan man öka resandet och intÀkterna.
TyvÀrr har LÀnsunionen, den politiska majoriteten i Region Kalmar lÀn, Ànnu inte berÀttat hur den ser pÄ kollektivtrafikens utmaningar eller avser att lösa dem. Den enda ÄtgÀrden har varit att ta bort sjÀlvfinansieringsmÄlet och endast ha kvar 50 procent som en vision. Stannar man vid detta, dÄ riskerar kollektivtrafikens problem att gÄ ut över vÄrden och bli en gökunge i regionens ekonomi.
Vi kristdemokrater vill till varje pris undvika att kollektivtrafiken gröper ur resurserna som behövs inom sjukvÄrden. DÀrför Àr vi beredda att diskutera alla förslag som gör kollektivtrafiken mer attraktiv och ökar intÀkterna frÄn resandet. Vi har presenterat vÄra förslag, nu ser vi fram emot att höra LÀnsunionens.