Svar till Alice Erlandsson, ordförande MUF Västervik, och Fanny Jansson medlem Muf Västervik i VT 6/2
Två MUF-representanter i Västervik argumenterar för att förlänga skolåret med tolv dagar samt införande av treterminssystem i svensk skola. Jag antar att både grundskola och gymnasieskola avses. Anledningen till förslaget är att Sverige fallit djupt i internationellt jämförande mätresultat. Orsaken till raset är enligt insändaren bland annat brist på studiero och elevernas dåliga uppförande.
Sedan följer en jämförelse mellan antalet skoldagar i olika länder, samt uppgiften att i Danmark har man 40 timmar skolvecka medan i Sverige endast 35. Det är här det blir svårt, skolor organiseras mycket olika i olika länder. Är siffrorna ett genomsnitt per elev räknat på hela skolgången? Yngre elever har i allmänhet kortare skoldagar än de äldre. I Danmark går man tio år i grundskolan. I Tyskland serveras ingen skollunch, alla skolbarn slutar klockan 13 för att sedan gå hem och äta. Svenska högstadieelever tillbringar åtminstone sex timmar längre per vecka i skolan än de tyska, vilket bör tas med i beräkningen när man jämför Tysklands 240 skoldagar med Sveriges 178.
MUF använder alltså ett alldeles för trubbigt mått på skolans kvalitet i relation till dess resultat genom att endast räkna skoldagar. Det finns ingen garanti för förbättrade skolresultat genom att förlänga antalet skoldagar i Sverige. Inte heller förbättras elevernas uppförande automatiskt i samband med att de får vara i skolan flera dagar. MUF bör i stället intressera sig för skoldagarnas innehåll och lärarnas kompetens. Det kan också finnas andra goda skäl att diskutera nuvarande terminsindelning.