KLT – tĂ€nk pĂ„ resenĂ€rerna i stĂ€llet!

KLT ger olika förklaringar till varför Tjustbanan behöver reduceras med fÀrre tÄgavgÄngar.

Att hinna med ett anslutande tÄg i Linköping nÀr fler avgÄngar ersÀtts med buss Àr svÄrt med nuvarande tidtabell, tycker skribenten som menar att marginaler saknas.

Att hinna med ett anslutande tÄg i Linköping nÀr fler avgÄngar ersÀtts med buss Àr svÄrt med nuvarande tidtabell, tycker skribenten som menar att marginaler saknas.

Foto: Marie Kerrolf

Debatt2023-08-03 05:01
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

RegionrĂ„d Peter Wretlund förklarar i intervjuer att regionen har ett stort underskott i sin budget som mĂ„ste Ă„tgĂ€rdas. 15 miljoner skulle hĂ€mtas in pĂ„ att minska tĂ„gavgĂ„ngarna och ersĂ€tta dessa med bussar. BrĂ€nslet hade blivit dyrare, sĂ€ger han. 

Men bussarna gĂ„r vĂ€l inte pĂ„ el – eller luft. Om tĂ„get tar lite mer brĂ€nsle, skulle skillnaden vara sĂ„ stor att det fanns anledning att minska tĂ„gavgĂ„ngarna. 

I en debattartikel i VT den 17 juli förfasar sig trafikdirektör Christer Holmgren över Tjustbanans duglighet och berĂ€ttar att man minskat antalet tĂ„gavgĂ„ngar per dag för att minska belastningen pĂ„ banan. Vem har besiktigat banan och beslutat om endast tre avgĂ„ngar per vardag? Att Tjustbanan Ă€r i behov av upprustning rĂ„der det inget tvivel om, men att den i nulĂ€get Ă€r sĂ„ dĂ„lig att tre tĂ„g Ă€r max lĂ„ter inte trovĂ€rdigt. Under Ă„ren har banan underhĂ„llits och förbĂ€ttras sĂ„ att en hastighet pĂ„ 100 km/h tillĂ„ts. 

Nu till resenĂ€rerna som kan fĂ„ uppleva en resa de inte tĂ€nkt sig. För resande som Ă„ker med busslinje 185 frĂ„n VĂ€stervik till Linköping med anslutande tĂ„g mot Stockholm Ă€r bytestiden 10-14 minuter vilket Ă€r alldeles för kort. AvslĂ€pp sker vid hĂ„llplats C1 som krĂ€ver friska och raska ben för att komma till spĂ„r 2 och komma med tĂ„get. Är bussen försenad pĂ„ grund av trafiksituationen Ă€r risken stor att missa tĂ„get. Restiden med buss Ă€r 5 minuter lĂ€ngre, men kan sĂ€kerligen variera med mĂ€ngden trafik sĂ€ger Christer Holmgren. Hur ska nĂ„gon vĂ„ga Ă„ka pĂ„ sĂ„dan spekulation? Vad fĂ„r den akterseglade resenĂ€ren för hjĂ€lp i Linköping? 

Jag Ă„kte med med buss 185 frĂ„n VĂ€stervik som avgick 11 minuter för sent pĂ„ grund av att bussen ankom sex minuter efter avgĂ„ngstiden. Jag upplevde det som att föraren försökte ta in tid genom hastighetsövertrĂ€delser, Ă€ndĂ„ blev vi nio minuter sena till Linköping. Om min resa hade bokats med anslutande tĂ„g i Linköping hade jag missat anslutningen. Nu var jag förberedd pĂ„ vad som kunde hĂ€nda och Ă„kte nĂ€sta avgĂ„ng. 

Linje 185 har sex stopp för pĂ„- eller avstigning till Linköping. Föraren ska kontrollera och sĂ€lja biljetter, vĂ€nta tills resande intagit sittplats, göra en avstickare in till Gamleby och Åtvidaberg. Detta tar pĂ„ den redan snĂ€va tidtabellen. NĂ€r vĂ€g 35 ska vara avstĂ€ngd nĂ„gra veckor och trafiken ledas om, hur ser den tidtabellen ut? Tidtabellen för linje 185 Ă€r osĂ€ker och för resenĂ€rernas trygghet och tillfredsstĂ€llelse borde det vara krav pĂ„ att tidtabellen utökas med 15 minuter. 

Till tidtabellskonstruktörena pĂ„ KLT: SĂ€tt er in i resenĂ€rernas situation nĂ€r resan avbryts pĂ„ grund av för snĂ€v och osĂ€ker tidtabell. FörlĂ€ngs inte tidtabellen nu, dĂ„ kan det tolkas som att resenĂ€rer fĂ„r acceptera sitt öde. DĂ„ bussar ska ersĂ€tta tĂ„gen Ă€r ett krav att det ska fungera och inte vara nĂ„got hafsverk. 

VÀsterviks kommuns politiker mÄste ge sig in i leken med KLT och visa att sÄ hÀr behandlas inte vÄra viktiga resenÀrer.