RegionrÄd Peter Wretlund förklarar i intervjuer att regionen har ett stort underskott i sin budget som mÄste ÄtgÀrdas. 15 miljoner skulle hÀmtas in pÄ att minska tÄgavgÄngarna och ersÀtta dessa med bussar. BrÀnslet hade blivit dyrare, sÀger han.
Men bussarna gĂ„r vĂ€l inte pĂ„ el â eller luft. Om tĂ„get tar lite mer brĂ€nsle, skulle skillnaden vara sĂ„ stor att det fanns anledning att minska tĂ„gavgĂ„ngarna.
I en debattartikel i VT den 17 juli förfasar sig trafikdirektör Christer Holmgren över Tjustbanans duglighet och berÀttar att man minskat antalet tÄgavgÄngar per dag för att minska belastningen pÄ banan. Vem har besiktigat banan och beslutat om endast tre avgÄngar per vardag? Att Tjustbanan Àr i behov av upprustning rÄder det inget tvivel om, men att den i nulÀget Àr sÄ dÄlig att tre tÄg Àr max lÄter inte trovÀrdigt. Under Ären har banan underhÄllits och förbÀttras sÄ att en hastighet pÄ 100 km/h tillÄts.
Nu till resenĂ€rerna som kan fĂ„ uppleva en resa de inte tĂ€nkt sig. För resande som Ă„ker med busslinje 185 frĂ„n VĂ€stervik till Linköping med anslutande tĂ„g mot Stockholm Ă€r bytestiden 10-14 minuter vilket Ă€r alldeles för kort. AvslĂ€pp sker vid hĂ„llplats C1 som krĂ€ver friska och raska ben för att komma till spĂ„r 2 och komma med tĂ„get. Ăr bussen försenad pĂ„ grund av trafiksituationen Ă€r risken stor att missa tĂ„get. Restiden med buss Ă€r 5 minuter lĂ€ngre, men kan sĂ€kerligen variera med mĂ€ngden trafik sĂ€ger Christer Holmgren. Hur ska nĂ„gon vĂ„ga Ă„ka pĂ„ sĂ„dan spekulation? Vad fĂ„r den akterseglade resenĂ€ren för hjĂ€lp i Linköping?
Jag Äkte med med buss 185 frÄn VÀstervik som avgick 11 minuter för sent pÄ grund av att bussen ankom sex minuter efter avgÄngstiden. Jag upplevde det som att föraren försökte ta in tid genom hastighetsövertrÀdelser, ÀndÄ blev vi nio minuter sena till Linköping. Om min resa hade bokats med anslutande tÄg i Linköping hade jag missat anslutningen. Nu var jag förberedd pÄ vad som kunde hÀnda och Äkte nÀsta avgÄng.
Linje 185 har sex stopp för pÄ- eller avstigning till Linköping. Föraren ska kontrollera och sÀlja biljetter, vÀnta tills resande intagit sittplats, göra en avstickare in till Gamleby och à tvidaberg. Detta tar pÄ den redan snÀva tidtabellen. NÀr vÀg 35 ska vara avstÀngd nÄgra veckor och trafiken ledas om, hur ser den tidtabellen ut? Tidtabellen för linje 185 Àr osÀker och för resenÀrernas trygghet och tillfredsstÀllelse borde det vara krav pÄ att tidtabellen utökas med 15 minuter.
Till tidtabellskonstruktörena pÄ KLT: SÀtt er in i resenÀrernas situation nÀr resan avbryts pÄ grund av för snÀv och osÀker tidtabell. FörlÀngs inte tidtabellen nu, dÄ kan det tolkas som att resenÀrer fÄr acceptera sitt öde. DÄ bussar ska ersÀtta tÄgen Àr ett krav att det ska fungera och inte vara nÄgot hafsverk.
VÀsterviks kommuns politiker mÄste ge sig in i leken med KLT och visa att sÄ hÀr behandlas inte vÄra viktiga resenÀrer.