Friskolereformen genomfördes 1992 av regeringen Bildt, men Göran Persson bÀddade för reformen genom att kommunalisera skolorna. SÄ vitt jag minns, fanns det intresse för att starta fristÄende skolor frÄn olika intressegrupper i samhÀllet oavsett politisk hemhörighet. Kommunen ska nu alltid yttra sig om vilka effekter en nyetablering kan föra med sig, innan den nya skolan fÄr tillstÄnd att starta. Detta Àr ytterst relevant eftersom kommunens skolbudget pÄverkas. Dessutom har kommunen alltid det yttersta ansvaret för att det finns skolplatser Ät alla elever. Den kommunala skolan kan aldrig neka till att ta tillbaka elever som vill vÀlja om, eller ta hand om dem som blir utan skolplats med kort varsel. Sedan Àr det Skolinspektionen som till sist fattar beslut pÄ grundval av inskickad ansökan. Det var alltsÄ kommunens yttrande angÄende Alphaskolans ansökan som debatterats bÄde i Barn- och utbildningsnÀmnden (BUN) och kommunstyrelsen för nÄgra veckor sedan.
Jakob Styrenius pekar i sin ledare pĂ„ att friskolereformen ger möjligheter för förĂ€ldrakooperativ att i egen regi och âmed möjlig ekonomisk vinstâ driva en liten landsbygdsskola, som kommunen vill lĂ€gga ner. För kommunen gĂ€ller dĂ„ att de minskade intĂ€kterna för fĂ€rre kommunala elever balanseras av minskade kostnader för lokaler och personal, dĂ„ ansvaret har tagits över av kooperativet. I Alphaskolans fall handlar det om att BUN fĂ„r avstĂ„ skolpengar, men kostnaderna för skollokaler och personal kvarstĂ„r oförĂ€ndrade.
I BUN:s sammantrÀde var det ingen som ifrÄgasatte Alphaskolans motiv eller framförde nÄgra klagomÄl pÄ den verksamhet som redan bedrivs av Alphaskolan, vilket Liberalernas debattartikel antyder. DÀremot vÀcktes frÄgor angÄende uppgifter i den ansökan som skickats in. Som Liberalerna sÄ riktigt pÄpekar lyder inte fristÄende skolor under samma offentlighetsprincip som den kommunala skolan, vilket gör att de ekonomiska kalkylerna kan bli mera svÄrtolkade. Men om man endast tittar pÄ de uppgifter i ansökan som anger hur mycket kommunalt bidrag (skolpeng) som Alphaskolan rÀknar med att fÄ, sÄ handlar det om cirka 3 miljoner första Äret, cirka 5,8 miljoner andra Äret och cirka 8,7 miljoner Är 3. Efter ytterligare tre Är Àr skolan helt utbyggd med 175 elever och dÄ bör det kommunala bidraget hamna pÄ minst 15 miljoner kronor per Är.
BUN:s redan mycket anstrĂ€ngda budget mĂ„ste minskas med de miljoner som kommer att tillfalla Alphaskolan. Vad kan man spara in? Det gĂ„r knappast att lĂ€gga ner en skola i tĂ€torten, Ă€ven om vi vet att vi har en överetablering (PWC-rapporten), utan en större omorganisation. Hyreskostnaderna blir desamma, Ă€ven om man lyckas spara in nĂ„gra lĂ€rartjĂ€nster genom att göra större klasser. Risken Ă€r att man mĂ„ste omprioritera, vilket ofta drabbar dem med störst behov i första hand. Utan tvekan fĂ„r en nyetablering av en F-6 skola âlĂ„ngtgĂ„ende pedagogiska, ekonomiska och organisatoriska konsekvenser för VĂ€sterviks kommunâ, som kommunstyrelsens yttrande formulerades.
Westerwikspartiet Ă€r ett lokalt parti som arbetar för VĂ€sterviks bĂ€sta. För vĂ„r del handlar det i denna frĂ„ga inte om politisk ideologi eller en ânegativ instĂ€llning till privata initiativâ som Jakob Styrenius uttrycker det, utan kalla fakta. I dessa tider nĂ€r alla inser att de nĂ€rmaste Ă„ren kommer att bli svĂ„ra för kommunerna, mĂ„ste man se till realiteterna och inte fatta kostbara beslut grundade pĂ„ ideologiska luftslott. Utan en reell förstĂ€rkning av BUN:s ekonomi blir priset för att 175 elever ska fĂ„ gĂ„ i Alphaskolan alltför högt. Det mĂ„ste betalas genom kraftiga besparingar för kommunens 3 700 övriga grundskoleelever.