Kulturlivet borde ta vara pÄ cirkusarnas kompetens

Den pÄgÄende digitaliseringen av Cirkusakademiens arkiv fortsÀtter att avslöja myter, vilka upphöjts till sanningar i politik och medier.

Flera av de cirkusar som startats och drivits i Sverige har fÄtt stor betydelse för det svenska kulturlivet, menar debattören Janne NÀsström.

Flera av de cirkusar som startats och drivits i Sverige har fÄtt stor betydelse för det svenska kulturlivet, menar debattören Janne NÀsström.

Foto: Lotta Gometz

Debatt2021-12-02 06:33
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

En av dessa Àr beskrivningen av cirkusföretagen som kringresande sÀllskap utanför samhÀllet. Svenska cirkusar har sedan 1800-talet varit produktionsbolag, visserligen familjeÀgda men sÄ Àr det med flertalet företag i Sverige, oavsett bransch.

NĂ„gra har dessutom gĂ„tt i arv i flera generationer. Men det Ă€r inte heller ovanligt bland familjeföretag. Ett bevis ur högen. 1885 planterade Henric Åkesson de första Ă€ppeltrĂ€den i Kivik. Idag drivs Kiviks Musteri av femte generationen Åkesson.  

Normalt anses familjetraditioner borga för kvalitet och seriositet. Men sysslar företaget med cirkus sedan flera generationer, dĂ„ Ă€r det nĂ„got skumt.  

I Sverige finns fem cirkusslÀkter med lÄnga anor. Det Àr Gautier, Rhodin, Schreiber, Schumann och Bronett. Deras anfÀder flyttade till Sverige pÄ 1800-talet frÄn Frankrike och Tyskland, med undantag frÄn Rhodin som Àr en gammal svensk slÀkt av bönder och prÀster. Idag Àr det bara Rhodin som driver cirkus.

Flertalet cirkusar startades och drevs av vanliga svenskar, ofta frĂ„n arbetarhem. Flera av dem fick Ă€ven stor betydelse för hela det svenska kulturlivet.  

Ett exempel ur cirkusarkivet: Gustav Adolf Palmgren föddes i Lund 1876 och var son till en gjuteriarbetare. Han anslöt sig till en cirkus som lĂ€rpojke och blev framstĂ„ende inom hĂ€stdressyr. Sedan startade han eget, Cirkus Adolfi som blev en av landets större. Vid ett gĂ€stspel i Österrike trĂ€ffade han Maria och efter bröllopet fortsatte turnĂ©n till Italien. Det slutade med att de tvingades sĂ€lja allt, inklusive tĂ€ltet.  

Åter i Sverige erbjöd paret NöjesfĂ€ltet och Gröna Lund sitt kontaktnĂ€t som artistbokare. Resultatet blev landets ledande artistförmedlare, Adolfi Palmgren. Gustav gick bort 1945, men Marie drev företaget vidare.

I slutet av 1940-talet förbjöds privat artistförmedling. Landets största nöjesparker Gröna Lund, Liseberg och Furuvik startade dÀrför en av Socialstyrelsen godkÀnd förmedling, ROAS ArtistbyrÄ. Som chef anstÀlldes fru Adolfi. Under mÄnga Är var hon en maktfaktor i kulturlivet och representerade storheter som Ray Charles, Louis Armstrong, The Who och Jimi Hendrix.

Ett annat exempel Ă€r en institution i kultursektorn, KnĂ€ppupp AB, som Ă€gdes till lika delar av Povel Ramel och den forne cirkusdirektören och artisten Felix Alvo. Det Ă€r förklaringen till varför KnĂ€ppupps revyer under flera Ă„r turnerade med cirkustĂ€lt.  

UtmĂ€rkande för svenska cirkusföretag Ă€r och har varit internationella kontaktnĂ€t bland artister och tekniska specialister samt hög kompetens inom nöjesproduktion, turnĂ©lĂ€ggning och logistik.  

All denna kompetens borde fortsatt vara hela samhÀllet till nytta. IstÀllet tror medier och politiker pÄ en sagoberÀttelse om kringresande sÀllskap.