En av dessa Àr beskrivningen av cirkusföretagen som kringresande sÀllskap utanför samhÀllet. Svenska cirkusar har sedan 1800-talet varit produktionsbolag, visserligen familjeÀgda men sÄ Àr det med flertalet företag i Sverige, oavsett bransch.
NÄgra har dessutom gÄtt i arv i flera generationer. Men det Àr inte heller ovanligt bland familjeföretag. Ett bevis ur högen. 1885 planterade Henric à kesson de första ÀppeltrÀden i Kivik. Idag drivs Kiviks Musteri av femte generationen à kesson.
Normalt anses familjetraditioner borga för kvalitet och seriositet. Men sysslar företaget med cirkus sedan flera generationer, dÄ Àr det nÄgot skumt.
I Sverige finns fem cirkusslÀkter med lÄnga anor. Det Àr Gautier, Rhodin, Schreiber, Schumann och Bronett. Deras anfÀder flyttade till Sverige pÄ 1800-talet frÄn Frankrike och Tyskland, med undantag frÄn Rhodin som Àr en gammal svensk slÀkt av bönder och prÀster. Idag Àr det bara Rhodin som driver cirkus.
Flertalet cirkusar startades och drevs av vanliga svenskar, ofta frÄn arbetarhem. Flera av dem fick Àven stor betydelse för hela det svenska kulturlivet.
Ett exempel ur cirkusarkivet: Gustav Adolf Palmgren föddes i Lund 1876 och var son till en gjuteriarbetare. Han anslöt sig till en cirkus som lĂ€rpojke och blev framstĂ„ende inom hĂ€stdressyr. Sedan startade han eget, Cirkus Adolfi som blev en av landets större. Vid ett gĂ€stspel i Ăsterrike trĂ€ffade han Maria och efter bröllopet fortsatte turnĂ©n till Italien. Det slutade med att de tvingades sĂ€lja allt, inklusive tĂ€ltet.
à ter i Sverige erbjöd paret NöjesfÀltet och Gröna Lund sitt kontaktnÀt som artistbokare. Resultatet blev landets ledande artistförmedlare, Adolfi Palmgren. Gustav gick bort 1945, men Marie drev företaget vidare.
I slutet av 1940-talet förbjöds privat artistförmedling. Landets största nöjesparker Gröna Lund, Liseberg och Furuvik startade dÀrför en av Socialstyrelsen godkÀnd förmedling, ROAS ArtistbyrÄ. Som chef anstÀlldes fru Adolfi. Under mÄnga Är var hon en maktfaktor i kulturlivet och representerade storheter som Ray Charles, Louis Armstrong, The Who och Jimi Hendrix.
Ett annat exempel Àr en institution i kultursektorn, KnÀppupp AB, som Àgdes till lika delar av Povel Ramel och den forne cirkusdirektören och artisten Felix Alvo. Det Àr förklaringen till varför KnÀppupps revyer under flera Är turnerade med cirkustÀlt.
UtmÀrkande för svenska cirkusföretag Àr och har varit internationella kontaktnÀt bland artister och tekniska specialister samt hög kompetens inom nöjesproduktion, turnélÀggning och logistik.
All denna kompetens borde fortsatt vara hela samhÀllet till nytta. IstÀllet tror medier och politiker pÄ en sagoberÀttelse om kringresande sÀllskap.