LÄt staten ta huvudansvaret för skolan

Sveriges kommuner Àr överbelastade. För mÄnga stora ekonomiska Ätaganden trÀngs i de kommunala budgetarna, och besparingar pÄ skola och förskola har under de senaste tvÄ Ären blivit vardagsmat.

"Staten behöver trÀda in och ta huvudansvaret för kvalitet, likvÀrdighet och resurser i hela utbildningssystemet", skriver LÀrarförbundets ordförande.

"Staten behöver trÀda in och ta huvudansvaret för kvalitet, likvÀrdighet och resurser i hela utbildningssystemet", skriver LÀrarförbundets ordförande.

Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT

Debatt2020-09-09 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Risken Ă€r stor för att utbildning kommer att prioriteras ner Ă€n mer genom behovet av förstĂ€rkningar inom Ă€ldreomsorgen, som sĂ„ brutalt blottlagts genom pandemins effekter. 

LĂ€rarförbundet har tidigare inte drivit kravet pĂ„ att Ă„terföra huvudansvaret för skolan till staten. Men kommunerna har inte lyckats med sitt uppdrag och det Ă€r sannolikt omöjligt att i framtiden kunna finansiera skola och utbildning utan en omfattande statlig medverkan. 

Redan idag ser vi hur svensk skola dragits isĂ€r. Sveriges 290 kommuner och mĂ„nga hundra friskoleföretag har sĂ„vĂ€l olika förutsĂ€ttningar som olika ambitioner, vilket har drabbat likvĂ€rdigheten. 

Den statliga utredningen med uppdrag att lĂ€mna förslag för en ökad likvĂ€rdighet i skolan visade ökade skillnader mellan kommunernas resurser. Kommuner med god ekonomi satsar mer pĂ„ skolan, medan kommuner med sĂ€mre ekonomi inte har de förutsĂ€ttningarna, trots att det ofta Ă€r de som har ett elevunderlag med behov av mer stöd. 

Det finns en stor ojĂ€mlikhet i elevers olika möjligheter att fĂ„ möta utbildade och behöriga lĂ€rare – frĂ„n nĂ€ra nog samtliga lĂ€rare pĂ„ skolor i omrĂ„den med stark socioekonomisk status, till mindre Ă€n varannan lĂ€rare i mĂ„nga glesbygdskommuner och vid skolor i socialt mer utsatta omrĂ„den. 

Alla skolor mĂ„ste vara bra skolor. NĂ€r sĂ„ inte Ă€r fallet blir följden ojĂ€mlika livschanser för de barn som vĂ€xer upp. Det Ă€r inte bara djupt orĂ€ttvist, utan ocksĂ„ förödande för hela Sveriges framtid. 

Det Àr dags för en Ätercentralisering, och den behöver vila pÄ fyra grundpelare:

1. Ett statligt sektorsanslag till skola och utbildning.

2. Statlig styrning för att stĂ€rka likvĂ€rdigheten mellan skolor. 

3. Ökat statligt ansvar för lĂ€rarförsörjningen. 

4. StĂ€rkt yrkes- och kompetensutveckling genom ett professionsprogram. 

Staten behöver trÀda in och ta huvudansvaret för kvalitet, likvÀrdighet och resurser i hela utbildningssystemet. Annars kommer Sveriges stÀllning som kunskapsnation pÄ sikt vara allvarligt hotad.