Löfven äventyrar infrastrukturen

Stefan Löfven (S) kommer inte att kunna resa från Bromma flygplats i framtiden, om hans kollegor får bestämma.

Stefan Löfven (S) kommer inte att kunna resa från Bromma flygplats i framtiden, om hans kollegor får bestämma.

Foto: Henrik Montgomery / TT

Debatt2014-11-17 09:57
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter bara två månader vid makten har Socialdemokraterna och deras stödtrupper i miljövänstern lyckats skapa oro i både stad och land. Deras korta regeringsperiod kännetecknas redan av en rad löftessvek mot väljarna.

Skillnaden på sittande och föregående regering är stor. Medan Alliansen jobbade och planerade för att bygga ut infrastruktur såsom vägar, järnvägar, flygplatser och ökad sjöfart så ägnar sig nu den nya regeringen i stället åt att lägga ner fungerande infrastruktur.

S lovade under valrörelsen att Bromma flygplats inte ska läggas ned då flygplatsen är avgörande för snabb och smidig arbetspendling samt tjänsteresor från bland annat Malmö, Trollhättan, Växjö och Visby till Sundsvall, Kalmar, Östersund och Umeå. Dock hann knappt det nya styret i Stockholms stad – sossarna, miljövänstern och Feministiskt initiativ –flytta in förrän beskedet kom att Bromma flygplats stängs 2022. Detta trots att Arlanda redan idag är fullbelagt och trots att snabbjärnvägen via Skavsta flygplats tidigast står klar 2030. Utöver nedläggningen av den fungerande infrastrukturen på Bromma finns inga planer på att utöka verksamheten vid Arlanda.

Nästa stopp är förhalningen av Förbifart Stockholm, som tvingar vägtransporter att fortsätta köra igenom Stockholm i stället för runt staden, vilket innebär en förlust av både pengar och tillväxt. Besluten skapar förvirring. Först minskas flygtrafik in i staden vilket påverkar hela landet negativt, medan förhalningen av förbifarten gör att fordonstrafiken ökar in i staden. Hur tänkte man här, stoppa kollektivt resande med flyg men gärna mer fordonstrafik genom Stockholm?

Ytterligare ett slag mot tillväxten är de nya skatterna på kärnkraft. Trots Stefan Löfvens (S) bedyranden om att kärnkraften måste finnas kvar, tog det inte många möten med vänstern förrän besked kom om högre avgifter för kärnkraften, samt att flera reaktorer ska stängas under mandatperioden. Detta kommer att slå mot våra basindustrier och höja elpriserna både för industrin och hushållen.

Men inte nog med det, en ny lastbilskatt planeras och nya bränsleskatter är på väg, trots att Sverige redan idag har de dyraste skatterna på drivmedel. Sverige är beroende av fungerande lastbilstrafik för att klara våra transporter. I stället behöver vi, som i Finland, godkänna tyngre och längre lastbilar eftersom det är miljövänligare, stärker vår konkurrenskraft och ger tillväxt i hela landet.

Sverige är ett stort land där vi är beroende av fungerande infrastruktur för att företagen runt hela landet ska kunna växa och skapa fler jobb. I stället för att bygga ut vår infrastruktur ägnar sig den nya regeringen åt att stoppa utbyggnad och att stänga fungerande flygplatser. Dessutom förbereder man omfattande skatter på lastbilstransporter, flygresor, bränsle och kärnkraft vilket kommer försämra vår konkurrenskraft och äventyra många svenska jobb.

Läs mer om