Så kom det. Beskedet. Efter en vecka då Gustav Fridolin åkt Sverige runt och propagerat för höghastighetsbanorna. Regeringen vill ha höghastighetståg men vet inte hur de ska finansieras. Höghastighetstågen drar en skarp linje mellan stad och land.
Höghastighetståg kan komma att bli en lösning för de välbeställda, de med biljetten betald av företaget eller myndigheten och...för Miljöpartiet. Konsekvensanalys saknas, precis som för Nya Karolinska sjukhuset i Solna.
Genomförs detta är sannolikheten stor att det redan eftersatta viktiga ”blodkärlsnätet” av regionala matarbanor till stamnätet får fortsätta att förfalla eller läggs ned medan det fortsatt enbart satsas på storstadsregionerna. Vad bryr sig (Mp), (S) och övriga påhejare om vår Tjustbana och Stångådalsbana?
Utvidgning för att ingå i fler arbetsmarknadsregioner är viktigt och för många kommuner till exempel Västervik är det avgörande. En fungerande och snabbare Tjustbana är mycket viktig. Utan omfattande, dyra planeringsarbeten finns åtgärder att vidta direkt. Kurvrätning, helsvetsat spå, reducering av antalet plankorsningar och andra mindre åtgärder skulle öka topphastigheten och snitthastigheten. Restiden skulle kunna kortas på ett avgörande sätt med upp till 20 minuter.
Tågtrafiken och möjligheten till arbetspendling är viktiga delar i att skapa större arbetsmarknadsregioner. Det möjliggör ekonomiskt tillväxt både i regionen och i Sverige och bättre förutsättningar för fungerande välfärd. Det ger människor större valmöjligheter att bo, arbeta och leva även utanför storstadsregionerna.
Satsningen på höghastighetsbanorna har redan lett till att andra åtgärder fått utgå ur planeringen. Restiden med tåg från Västervik till Stockholm har inte förändrats på 40 år! Inte heller i kommande infrastrukturplan finns skrivningar om satsningar på tågtrafiken i Kalmar län.
Liberalernas politik är att säga nej till byggnation av höghastighetsbanorna på grund av skenande kostnader och för att finansieringen inte är klar. Tidigare utredningar har också givit tunga miljöargument mot byggnationen på grund av de stora ingreppen i naturen och att beräkningarna av miljö- och klimatnyttan överdrivits.
Vi vill upprusta och bygga ut den befintliga järnvägen och utveckla järnvägens kapacitet och satsa på regionala banor och matartrafik till stambanor som stegvis rustas upp. Ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart.