Skolan ska vara lika för alla. Den ska ge alla lika möjligheter att nå sin yrkesdröm.
Det innebär rättighet att känna stimulans, få utmaningar i ämnena så att man kan få allt högre kunskaper. Men skolan innebär även lika skyldigheter för eleverna. Alla ska visa respekt och ta sitt ansvar för hur man beter sig. Att lära sig hur man ska bete sig är inte skolans ansvar, utan föräldrarnas.
Den svenska skolan har stora förutsättningar och resurser för att vara en högpresterande skola med höga resultat. Men så är det inte. Skolan går åt fel håll och har gjort så i många år.
Enligt Pisa-undersökningen har läsförmåga, matematisk förmåga och kunskaper i naturvetenskap försämrats bland svenska elever i årskurs 9 under perioden 2000 - 2012. Undersökningen TIMSS visar liknande resultat för elever i årskurs 8. Även om resultaten har förbättrats något de senare åren, ligger Sverige bara på 19:e plats.
Min tes, som elev i årskurs 8, är att de bristande resultaten beror på brist på disciplin, ordning och respekt i klassrummen. Brist på respekt för lärarna men även brist på respekt elever emellan.
En lektion kan ta lång tid att starta, det kan ta allt mellan 5-10 minuter, ibland ännu längre. I längden blir det mycket undervisningstid som går förlorad. Varför tar en lektion så lång tid att starta? När eleverna inte tystnar kan inte läraren i vissa fall sätta ner foten. Men är det lärarens jobb att ryta och få tyst i en klass? Nej! En lärare är utbildad i 4,5 år för att undervisa, inte att hela tiden försöka få tyst och hålla ordning.
Den psykiska ohälsan är stor och ökar drastiskt hos ungdomar. Folkhälsomyndigheten skriver att psykiska ohälsan hör ihop med stress av skolarbetet. Jag tror att det hänger samman med att det inte är ordning och reda i klassrummet. Ordning och reda i skolan och på lektionerna skapar ett lugn, en trygghet och högre kvalitet på utbildningen. Om man kan jobba hårt och intensivt på lektionerna behöver man inte stressa med arbetet hemma.
Vissa lärare låter eleverna vara kvar i klassrummet trots att de stör undervisning. Så ska det inte vara. Det ska inte tolereras att elever förstör sina kamraters utbildning. Om inte läraren utvisar de störande eleverna från klassrummet, gör inte läraren sitt jobb och sviker även eleverna som vill arbeta.
Lärarna ska ha tydligare och fler rättigheter, de ska även känna stöd från högre chefer. De ska heller inte känna ansvar för att reda ut bråk och ta hand om bråkiga elever, det ska det finnas annan personal i skolan till.
Ett första steg för en disciplinerad skola är att mobilerna tas omhand av skolan från skoldagens början till skoldagens slut. Mobilerna stör koncentrationen och matar hela tiden med ny information. Hjärnan blir så fullmatad med information, att den inte klarar av att ta in kunskap från skolarbetet.
Istället för att sätta fokus på att eleverna inte ska ha några krav bör vi sätta fokus på ordning och reda i skolan.