Prioritering som får jobb att försvinna från Västervik

En snabbt växande del av näringslivet är kulturella och kreativa näringar. Inom området finns tio procent av landets aktiva företag, vilka skapar 190  000 arbetstillfällen. Deras samlade förädlingsvärde ökade med 11 procent 2010-2016 medan antalet företag växte med 13 procent.

"Besöksnäring är ett begrepp myntat av branschorganisationerna Svensk Handel och Visita. Besöksnäringen är deras medlemmar, alltså krogar, hotell, campingar och butiker. 2013 svarade besöksnäringen i Västervik för 12 procent av sysselsättningen. Riksgenomsnittet är 15", skriver debattören.

"Besöksnäring är ett begrepp myntat av branschorganisationerna Svensk Handel och Visita. Besöksnäringen är deras medlemmar, alltså krogar, hotell, campingar och butiker. 2013 svarade besöksnäringen i Västervik för 12 procent av sysselsättningen. Riksgenomsnittet är 15", skriver debattören.

Foto: Karin Hertz

Debatt2022-08-17 06:10
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Siffrorna kommer från utredningen ”Kreativa Sverige! Nationell strategi för främjande av hållbar utveckling för företag i kulturella och kreativa branscher”. (SOU 2022:44), beställd av regeringen och redovisad för densamma 5 augusti i år. 

Branscherna spänner från arkitekter, medier, reklam- och webbyråer till fotografer, artister, kulturarrangörer och spelutvecklare. 

Om Västervik hade samma andel arbetstillfällen som riket i genomsnitt, skulle här finnas 650 jobb. Det finns bara en bråkdel. 

Enligt min uppfattning beror det delvis på att kommunen – och i synnerhet Västervik Framåt – anser att dessa inte är riktiga jobb utan onödiga kostnader för prioriterade branscher, i synnerhet besöksnäringen. Därför har stora insatser gjorts för att bekämpa de kulturella och kreativa företagen med gratisarrangemang, stora subventioner av olika tjänster och så vidare. 

Följden har blivit att betalningsviljan för kultur slagits ut och att det lokala marknadspriset på allehanda konsulttjänster är så lågt att företagen inte överlever.

Kommuner som satsat på kulturella och kreativa näringar har fått utdelning i fler avlönade arbeten och skatteintäkter. Västervik har gjort tvärtom. Varför? För att bidra till fler jobb i besöksnäringen. 

Besöksnäring är ett begrepp myntat av branschorganisationerna Svensk Handel och Visita. Besöksnäringen är deras medlemmar, alltså krogar, hotell, campingar och butiker. 2013 svarade besöksnäringen i Västervik för 12 procent av sysselsättningen. Riksgenomsnittet är 15. Fem år och många miljoner kronor senare låg besöksnäringens andel kvar på samma nivå (2018). 

Siffrorna kommer från den statistik som kommunen årligen köper från Statistiska Centralbyrån. 

Utgångsläget 2013 valdes för att Västervik Framåt detta år fick fem miljoner kronor i bidrag för att 2014-2016 utveckla publikdragande evenemang. Det blev mycket gratis under tre år.

Satsningarna gav inga fler arbetstillfällen. Istället påverkades företag i kulturella och kreativa branscher. Själv tvingades jag förra året lägga ned kommunens enda professionella satsning på någon form av scenkonst och ett av de större evenemangen med en kapacitet för 4 500 betalande åskådare. 

Är det rimligt att kommunen fortsätter stödja ett näringslivsbolag som får jobb och företag att försvinna från Västervik? 

"Kommuner som satsat på kulturella och kreativa näringar har fått utdelning i fler avlönade arbeten och skatteintäkter. Västervik har gjort tvärtom. Varför? För att bidra till fler jobb i besöksnäringen", menar debattören.
"Kommuner som satsat på kulturella och kreativa näringar har fått utdelning i fler avlönade arbeten och skatteintäkter. Västervik har gjort tvärtom. Varför? För att bidra till fler jobb i besöksnäringen", menar debattören.