Ett nÀra samarbete med arbetsmiljöombudet pÄ arbetsplatsen och en öppen och tydlig kommunikation under processen skapar goda förutsÀttningar för en lyckad omorganisation.
Att göra en omorgansation kostar pengar, tar tid och energi och utgör en risk för att den misslyckas vilket kan leda till konflikter och sÀmre lönsamhet. Dessutom Àr risken mycket stor för att den psykosociala arbetsmiljön och arbetsplatsens tydlighet i roller och ansvar försÀmras. Men en omorganisation kan i mÄnga fall vara nödvÀndig för att ett företag eller en organisation ska utvecklas eller för att behÄlla sin position pÄ marknaden.
Med tanke pÄ den stora risk en omorganisation innebÀr Àr det dÀrför av största vikt att riskerna med den minimeras. Detta Ästadkommer man bÀst genom ett tydligt och strategiskt arbetsmiljöarbete.
En undersökning som Unionen har genomfört visar att omorganisationer Àr vanliga. Mer Àn tvÄ tredjedelar av de tillfrÄgade arbetsmiljöombuden uppger att det har genomförts en omorganisation pÄ deras företag de senaste fem Ären. SÄ mÄnga som nÀstan var femte har genomgÄtt fem eller fler omorganisationer under samma period.
I hÀlften av fallen bedöms lönsamheten inte ha pÄverkats alls eller rent av ha minskat, medan drygt var femte uppger att lönsamheten ökat.
Undersökningen visar att de arbetsplatser dÀr det finns ett systematiskt arbetsmiljöarbete Àr ocksÄ de företag som lyckas bÀst i med sin omorganisation.
Det finns vissa moment i arbetet inför en omorganisation som Àr extra viktiga att de hÄller god kvalitet. De innebÀr att:
⹠ledningen kontinuerligt och redan pÄ ett tidigt stadium informerar berörd personal
⹠berörd personal mÄste fÄ medverka
⹠kvalificerade riskbedömningar mÄste göras och integreras i arbetet
⹠arbetsmiljöombuden mÄste fÄ möjligheten att vara en del i förÀndringsarbetet
⹠slutligen ska den nya organisationen förhandlas med facket
Med tanke pÄ de möjligheter, men framför allt stora risker, en ny organisation innebÀr, Àr det mÀrkligt hur mÄnga företag som inte redan pÄ ett tidigt stadium involverar arbetsplatsombudet och den personal som omfattas av förÀndringen. En illa förankrad omorganisation kan leda till stor psykosocial pÄfrestning pÄ personalen med konflikter, minskad produktivitet och stora kostnader som följd. I de hÀr fallen kan omorganisationen göra mer skada Àn nytta.
Unionen uppmanar dÀrför företag att tillsammans med arbetsmiljöombudet etablera ett systematiskt och kontinuerligt arbetsmiljöarbete pÄ arbetsplatsen. Vi uppmanar ocksÄ till tydlig och transparent kommunikation med personal och förtroendevalda och att medverkan frÄn personal och arbetsmiljöombud ska vara en naturlig del i arbetet med en omorganisation. DÄ har ni alla chanser att lyckas med ert arbete och ambitioner att stÄ starka och mer lönsamma pÄ marknaden.