Så skapar vi jobb för alla

Ivan Ström. "McDonalds är en av Sveriges mest blandade arbetsplatser".

Ivan Ström. "McDonalds är en av Sveriges mest blandade arbetsplatser".

Foto: Privat

Debatt2017-06-05 06:10
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kalmar tillhör de län i Sverige med lägst arbetslöshet – sysselsättningen har ökat stadigt sedan 2011. Men samtidigt som arbetslösheten faller för inrikes födda stiger den märkbart för utrikesfödda, i synnerhet för personer födda utanför Europa.

Mönstret går igen i resten av Sverige. Utomeuropeiskt födda, de med kort utbildning och personer som har en funktionsnedsättning får det allt tuffare. Tillsammans utgör dessa grupper idag en majoritet av alla inskrivna på Arbetsförmedlingen. Myndigheten talar om en ”tudelning” på arbetsmarknaden.

Vi borde prata mer om den här utvecklingen och vad vi kan göra åt den. Hur skapar man egentligen arbetsplatser där också personer med en brokig bakgrund kan få en chans?

McDonalds är en av Sveriges mest blandade arbetsplatser. Våra medarbetare kommer från över hundra länder. Många saknar gymnasieexamen, och ofta är McDonalds det första jobbet. Man skulle alltså kunna säga att våra medarbetare är experter på att jobba i en verksamhet där människor har blandade förutsättningar. Så vi frågade dem – alla 12 000 – vad som är viktigast för att samarbetet ska fungera väl på en arbetsplats där medarbetarna har olika bakgrund.

Responsen var tydlig. Förutom ”ett inkluderande och respektfullt klimat” handlade de vanligaste svaren om arbetsledning: tydlig arbetsbeskrivning, tydligt ledarskap och kontinuerlig feedback. Med strukturerna på plats blir gemensamma normer eller ett gemensamt språk mindre viktigt.

I takt med att svenskarna blir allt mer olika varandra behövs fler arbetsplatser med låga trösklar, där människor med olika bakgrunder möts för att jobba mot ett gemensamt mål, och som kompenserar för olika förutsättningar med ledarskap och tydliga strukturer.

McDonalds har en sådan roll. Vi är förstås inte ensamma om det, men vi har haft mer än 40 på oss att utveckla en modell för att ta vara på människors förmåga – också förmågan hos människor som står lite längre från arbetsmarknaden. Lite förenklat kan den modellen beskrivas i tre steg:

Låga trösklar. Det viktiga är inte var man kommer ifrån utan vart man är på väg. Arbetsgivare måste våga satsa på talang och driv snarare än erfarenhet.

Struktur. På en arbetsplats där medarbetarna har olika förutsättningar blir ledarskap och feedback extra viktigt, för att överbrygga kulturskillnader och kunskapsluckor. Och för att samla medarbetarna kring ett gemensamt mål.

Internutbildning och karriärmöjligheter. Det måste vara tydligt för medarbetarna vilka krav som ställs för att de ska kunna ta nästa steg på karriärtrappan. Det är arbetsgivarens ansvar att hjälpa dem att leva upp till de kraven, till exempel genom internutbildningar.

Det här är ett beprövat recept på hur man skapar en inkluderande arbetsplats. Om fler arbetsgivare tog efter så skulle det kunna vara ett recept för en inkluderande arbetsmarknad också.