Svar till Marcus Fridlund (S) i NT 25/7
I VT skriver Socialdemokraternas Marcus Fridlund om skolan i Västervik och det stundande valet. Fridlund skriver om de stora satsningar han menar har genomförts och pekar ut goda mål. Problemet med Fridlunds insändare är inte vad han skriver, det är bra alltihop. Problemet är att vad han skriver inte stämmer särskilt bra med verkligheten. Det som är intressant och avgörande är snarare vad han inte skriver.
Fridlund pekar ut måluppfyllelsen, behörigheten och jämlikheten som den viktigaste frågan. Han skriver dock inget om att hans politik innebär nedskärningar på 26 miljoner kronor fram till 2021 inom skolans och barnomsorgens värld! Han skriver inte heller en enda rad om hur de ”satsningar” han skryter om hänger samman med de goda mål han pekar ut. Varför det är så låter vi läsaren själv fundera över.
”Vi är inte nöjda, vi ser utmaningarna som ligger framför oss.” Jo tack, att inte vara nöjd delar Fridlund med alla som arbetar inom skolans värld. För all personal är dessa ”utmaningar” vardag. För personalen (från rektorer till outbildade elevassistenter) heter dessa ”utmaningar” underbemanning, stress, dålig arbetsmiljö, låga löner, sjukskrivningar och oro inför framtiden.
Fridlund skriver vidare att han är beredd att ”fortsatt ta ansvar”. Det är just detta ”ansvar” vi måste skydda våra barn från. ”Ansvar” på politikerspråk innebär nämligen att försämra. Det är en klen tröst för personalen som slits ut och eleverna som misslyckas att de minsann hjälper Fridlund (S) och Kronståhl (S) att ”ta ansvar”.
Vår uppfattning är väldigt enkel. Skolans stora problem är att politiker som Harald Hjalmarsson (M) och Tomas Kronståhl (S) har använt skolan som en spargris i decennier. Vi vill vända kursen, detta är enligt oss den verkliga utmaningen. Våra skattepengar skall gå till vad de är avsedda för!