Samarbeta mer i Västerviks centrum

Foto: Karin Hertz/VT

Debatt2017-10-24 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kreativitet, delaktighet och samarbete utvecklar centrumhandeln. Med mångårig erfarenhet av Västerviks centrumhandel och ett stort intresse för just fysisk handel följer jag debatten om citykärnans utveckling. Det känns stundtals som att inblandade aktörer pratar förbi varandra, och att i stället för att gasa framåt lägger tid på att ifrågasätta vad vissa gör och inte gör.

Den fysiska handeln står inför stora förändringar. Ibland ifrågasätts hur Västervik kunde bli Årets Stadskärna, när vi har tomma skyltfönster, öde torg, butiker som stänger för tidigt och flera butiker som lägger ner. Att ständigt ödsla energi på att ifrågasätta, i stället för att själv göra något gör mig frustrerad. Vi är Årets Stadskärna – hurra! Låt oss tillsammans göra något fantastiskt av det.

Västervik Framåt, fastighetsägarna och handelsrepresentanter gör många bra saker och skapar möjligheter. Men alla måste känna sig delaktiga. Den enskilda handlaren är nyckeln till centrumhandelns framgång och hen måste känna sig sedd, behövd och införstådd med att hen själv har ett ansvar att våga och vilja.

Västervik är inte unikt när det gäller centrumhandelns utveckling. Vi står inför en utveckling mot digital handel som måste mötas på ett kreativt sätt. Mer än någonsin gäller det att skapa positiva kundrelationer i sin butik. Se möjligheterna och kliv utanför mantrat ”så här har det alltid varit och det kan vi inte ändra på”.

Vi ska inte ge kunderna dåligt samvete för att de väljer andra butiker än centrumbutikerna. I stället ska vi fråga oss varför? Vad kan vi göra för att tillsammans bli intressanta och attraktiva? Allt börjar med ett trevligt ”Hej!”.

Förr ”krängde vi varor”. Idag skapar vi kundrelationer som på sikt genererar en hållbar försäljning. Fokusera på kunden i stället för att vika tröjor och damma hyllor. Endast ett positivt, fysiskt möte kan konkurrera med och komplettera den digitala handeln och få kunden att återvända både till din fysiska butik såväl som din e-butik. Be om hjälp att skapa en hemsida och låt näthandeln komplettera med möjligheter till din fysiska butik.

Jag är helt övertygad om att vi kan få lyftet alla vill ha om vi ser möjligheterna. Som Årets Stadskärna har alla ett ansvar. Det finns inga genvägar. Antingen gillar man handel eller också inte. Jag avslutar mitt inlägg med en vision som jag länge tänkt på. Öppna stan klockan 11 och stäng den vid tidigast klockan 19. Möt kunden på kundens villkor och skapa relationer med överraskningar och omtanke. Och var uthållig. Att förändra ett beteendemönster hos kunden tar tid och händer inte på några veckor. En förändring mot längre eller förskjutet öppethållande skulle på sikt öka försäljningen och lönsamheten så din butik kan fortsätta att utvecklas och finnas kvar. Det är inte kunden eller någon annan som skapar ett levande centrum, det är de som jobbar där. Butikerna, caféerna och restaurangerna. Vi ska vara kreativa, bli delaktiga och börja samarbeta – på allvar. Först då händer det saker.

Läs mer om