Satsa på vägarna – inte Tjustbanan

Debatt2015-09-21 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tågbanan mellan Västervik och Linköping är inte elektrifierad. Att elektrifiera banan skulle kosta miljardbelopp. Kan det vara miljövänligt att köra på sträckan med diesellok som nu är fallet? Avgaserna ligger kvar lång tid och luktar extremt illa. Alla vibrationer som tågen orsakar förstör dessutom de hus som ligger invid banan.

Godstågen transporterar illaluktande och osorterade sopor från bland annat England genom ett Natura 2000-klassat område. En del av de osorterade soporna måste betecknas som miljöfarligt avfall.

Från början var banan byggd för smalspårig järnvägstrafik. Detta innebär att den inte heller är avsedd för den mycket tunga godstrafik som nu trafikerar sträckan Linköping–Västervik. Detta innebär också att banan nu är i mycket dåligt skick.

Ett antal urspårningar har under senare år förekommit. Vem står för kostnaderna vid en olycka och vilka miljökonsekvenser skulle en ny urspårning kunna innebära? Hur ställer sig Miljöpartiet som sitter i Sveriges regering till detta?

Persontrafiken på sträckan utnyttjas ytterst lite och enligt statistiken har man för närvarande endast en 15-procentig beläggning.

Det vore lämpligare att satsa på ett välfungerande, väl underhållet vägnät som på ett mycket bättre sätt skulle vara till nytta för landsbygdens befolkning här i bygden.

Läs mer om