Som vanligt nÀr svÄngremmen ska dras Ät drabbar det nÄgonstans dÀr bödeln möter minsta möjliga motstÄnd, denna gÄng Àr det vÄra ÄttaÄringar som ska berövas nÄgot.
Det Ă€r inte lĂ€ngre nĂ„gon âguldkantâ i tillvaron sĂ„som papper, pennor, en extra köttbulle, en vikarie nĂ€r lĂ€raren Ă€r sjuk eller dylik grannlĂ„t som det ska sparas in pĂ„, utan denna gĂ„ng Ă€r det simundervisning. NĂ„gonting som innebĂ€r skillnaden mellan liv och död och som vi lĂ€nge har tagit för givet att alla sĂ„ smĂ„ningom ska kunna bemĂ€stra.
Drunkning Àr den vanligaste dödsorsaken bland barn, efter trafikolyckor. Vilka som kan simma börjar bli en allt tydligare klassmarkör. MÄnga Àr barn till förÀldrar vilka inte kan simma sjÀlva och dÀrför sÀllan eller aldrig kommer i kontakt med simning pÄ fritiden, detta Àr till exempel vanligt bland nyanlÀnda. Vi har ocksÄ en vÀxande grupp som saknar fast anstÀllning eller har sÄ usla arbetsförhÄllanden att de dÀrför inte har möjlighet att ha sommarsemester och sÄledes har de begrÀnsade möjligheter att sjÀlva lÀra barnen att simma.
Enligt en undersökning frĂ„n 2018, pĂ„ uppdrag av âSvensk simidrottâ uppgav dĂ„ 87 procent vuxna att de âkĂ€nde sig simkunnigaâ vilket var tvĂ„ procent fĂ€rre Ă€n 2016, dĂ„ Ă„ttionio procent âkĂ€nde sig simkunnigaâ. 2018 uppgav dessutom 41 procent sig sakna förmĂ„gan att simma lĂ€ngre Ă€n tvĂ„hundra meter i öppet vatten. Detta Ă€r bedrövliga siffror vilka resulterar i mĂ„nga onödiga dödsfall och de bevisar att vi mĂ„ste satsa pĂ„ mer simundervisning, absolut inte mindre.
Att VÀsterviks kommun nu har beslutat att man ska minska simundervisningen i skolan bland andraklassare frÄn flexibla upp till tjugofem tillfÀllen per lÀsÄr ner till nÄgot slags icke flexibelt max Ätta tillfÀllen (en minskning pÄ uppemot 65 procent) Àr djupt oroande mot bakgrunden att simkunnigheten minskar.
Eva MyhrĂ©n, grundskolechef, anger krasst att âalla ska ha likaâ men resultatet kommer att bli att vem som lĂ€r sig simma först och bĂ€st kommer ner till vilken bakgrund barnet och dess förĂ€ldrar har. Resultatet blir dĂ€rför inte lika för alla. Huvudansvaret för den livsviktiga fĂ€rdigheten simkunnighet ligger pĂ„ skolan och antalet timmar för att lĂ€ra sig simma ska inte stressas fram eller göra att nĂ„got barn kĂ€nner sig stigmatiserat, dĂ€rför mĂ„ste antalet timmar givetvis fortsĂ€tta att vara individuellt.
Vi bor i en kuststad, nyss förkunnad âĂ rets sommarstad 2020â och vi kan inte backa till att simkunnighet Ă„ter ska bli en klassfrĂ„ga.