Simkunnighet fÄr inte bli en klassfrÄga

En ny sÀllsam nedskÀrning Àr pÄ gÄng i VÀsterviks kommun.

Skribenten Àr upprörd över att kommunen minskar pÄ den simundervisning som tillhandahÄlls av skolan. Bilden Àr inte tagen i VÀsterviks kommun.

Skribenten Àr upprörd över att kommunen minskar pÄ den simundervisning som tillhandahÄlls av skolan. Bilden Àr inte tagen i VÀsterviks kommun.

Foto: Tore Meek/TT

Debatt2020-06-03 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Som vanligt nĂ€r svĂ„ngremmen ska dras Ă„t drabbar det nĂ„gonstans dĂ€r bödeln möter minsta möjliga motstĂ„nd, denna gĂ„ng Ă€r det vĂ„ra Ă„ttaĂ„ringar som ska berövas nĂ„got. 

Det Ă€r inte lĂ€ngre nĂ„gon ”guldkant” i tillvaron sĂ„som papper, pennor, en extra köttbulle, en vikarie nĂ€r lĂ€raren Ă€r sjuk eller dylik grannlĂ„t som det ska sparas in pĂ„, utan denna gĂ„ng Ă€r det simundervisning. NĂ„gonting som innebĂ€r skillnaden mellan liv och död och som vi lĂ€nge har tagit för givet att alla sĂ„ smĂ„ningom ska kunna bemĂ€stra.

Drunkning Àr den vanligaste dödsorsaken bland barn, efter trafikolyckor. Vilka som kan simma börjar bli en allt tydligare klassmarkör. MÄnga Àr barn till förÀldrar vilka inte kan simma sjÀlva och dÀrför sÀllan eller aldrig kommer i kontakt med simning pÄ fritiden, detta Àr till exempel vanligt bland nyanlÀnda. Vi har ocksÄ en vÀxande grupp som saknar fast anstÀllning eller har sÄ usla arbetsförhÄllanden att de dÀrför inte har möjlighet att ha sommarsemester och sÄledes har de begrÀnsade möjligheter att sjÀlva lÀra barnen att simma.

Enligt en undersökning frĂ„n 2018, pĂ„ uppdrag av ”Svensk simidrott” uppgav dĂ„ 87 procent vuxna att de ”kĂ€nde sig simkunniga” vilket var tvĂ„ procent fĂ€rre Ă€n 2016, dĂ„ Ă„ttionio procent ”kĂ€nde sig simkunniga”. 2018 uppgav dessutom 41 procent sig sakna förmĂ„gan att simma lĂ€ngre Ă€n tvĂ„hundra meter i öppet vatten. Detta Ă€r bedrövliga siffror vilka resulterar i mĂ„nga onödiga dödsfall och de bevisar att vi mĂ„ste satsa pĂ„ mer simundervisning, absolut inte mindre.

Att VĂ€sterviks kommun nu har beslutat att man ska minska simundervisningen i skolan bland andraklassare frĂ„n flexibla upp till tjugofem tillfĂ€llen per lĂ€sĂ„r ner till nĂ„got slags icke flexibelt max Ă„tta tillfĂ€llen (en minskning pĂ„ uppemot 65 procent) Ă€r djupt oroande mot bakgrunden att simkunnigheten minskar. 

Eva MyhrĂ©n, grundskolechef, anger krasst att ”alla ska ha lika” men resultatet kommer att bli att vem som lĂ€r sig simma först och bĂ€st kommer ner till vilken bakgrund barnet och dess förĂ€ldrar har. Resultatet blir dĂ€rför inte lika för alla. Huvudansvaret för den livsviktiga fĂ€rdigheten simkunnighet ligger pĂ„ skolan och antalet timmar för att lĂ€ra sig simma ska inte stressas fram eller göra att nĂ„got barn kĂ€nner sig stigmatiserat, dĂ€rför mĂ„ste antalet timmar givetvis fortsĂ€tta att vara individuellt.

Vi bor i en kuststad, nyss förkunnad  â€Ă…rets sommarstad 2020” och vi kan inte backa till att simkunnighet Ă„ter ska bli en klassfrĂ„ga.