Ska vi sänka kraven?

Undervisning. Ska verkligen lärarna sänka kraven på sig själva?

Undervisning. Ska verkligen lärarna sänka kraven på sig själva?

Foto: Roald, Berit

Debatt2015-12-08 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hurra! I förra veckan fick vi besök av dig, ordförande för barn- och utbildningsnämnden, BUN, och vår skolpolitiker på jobbet. Så skönt att äntligen få ett konkret och bra tips på hur jag som lärare i skolan i dag ska tänka för att verkligen hinna med allt som jag förväntas göra.

Jag vet inte om du visste det, men vi lärare gör inte bara vårt jobb för att skolverket reglerar det utan för att vi älskar att arbeta med kidsen och inget hellre vill än att se dem utvecklas och lära sig nya saker. Tro det eller ej men vissa dagar känner man sig lite frustrerad, ledsen och besviken, man känner sig otillräcklig liksom. Det var så skönt när du gav ett riktigt bra och konkret råd till hur vi ska komma till rätta med den känslan: "Ha inte så höga krav på er själva".

Jag stod här hemma och förbannade min egen dumhet att jag aldrig tänkt på det själv under mina 15 år som lärare. Så klart, vi ska sänka kraven på vårt arbete med barnen. Så enkelt ! Nu när timmarna gått har jag funderat lite mer på hur det ska gå till. Det känns inte lika lätt längre, men jag är vid gott mod. Jag har tänkt ut några idéer som jag själv har men jag vet inte riktigt vilken av dem jag ska välja. Vem vet, kanske tycker du att jag ska välja fler än en av dem?

Hmm... känner mig lite osäker exakt hur mycket du menade att jag ska sänka kraven? Kanske kan du hjälpa mig lite, här kommer det jag själv tänkt ut:

Jag lägger mindre fokus på de elever som har det allra tuffast i skolan.

Jag lägger mindre fokus på de som ligger lite mitt i mellan eller också ingen fokus alls på de som vill nå högre i sin utveckling och ställas inför svårare utmaningar.

I stället för att göra flera planeringar till lektionerna (jo faktiskt, vi har flera planeringar för att en del elever behöver det för att lyckas så bra som möjligt) så nöjer jag mig kanske med att se klassen som helhet.

Att bli bättre och utvecklas som lärare behövs inte, jag struntar i att ha så höga krav på mig själv och i stället kör jag på som jag alltid gjort.

Viss dokumentation kan jag kanske slopa helt, ett viktigt åtgärdsprogram mer eller mindre är väl helt ok?

Är det ok om jag bara har hälften av mina utvecklingssamtal med eleverna, eller att jag kanske bara träffar dem i fem minuter? För stora krav är ju dumt att ha väl?

Om några av mina elever behöver prata med mig för sin sociala utveckling, är det ok att jag struntar i det och gör annat i stället? Kanske kan jag hänvisa dem till någon annan på skolan, säga att jag är upptagen liksom?

Hur bra lektioner måste man göra egentligen? Äh, jag vet inte.... kan inte du fylla i lite om du kommer på något mer? Hmmm... vet att det är lite kort varsel men tror du att du kan komma med ditt förslag om vilken eller kanske vilka punkter du tycker att jag kan minska kraven på? Helst vill jag gärna veta det innan den nya terminen börjar. Det räcker om ditt svar kommer nästa läsår i stället. Jag kan sänka kraven till dess och endast planera häften av mina lektioner. Tack för mig, hej!

Läs mer om