Skatt gör maten dyrare

Inköp. Den nya kilometerskatten kommer att göra maten dyrare.

Inköp. Den nya kilometerskatten kommer att göra maten dyrare.

Foto: Nina Leijonhufvud

Debatt2016-08-24 06:05
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En stor kostnadspost för många svenska familjer är maten. Redan i dag är det knepigt att handla billigt och ändå försöka välja det svenskproducerade, som ofta kan kosta något mer.

Tyvärr förbereder regeringen nu åtgärder för att kunna ta ytterligare hundralappar varje år från svenska konsumenter. Detta ovanpå att man redan höjt en lång rad skatter som påverkar vardagsekonomin.

Under sommaren har information kommit ut om att regeringens utredare av kilometerskatt umgås med tanken att föreslå 26 kronor i kilometerskatt för tunga transporter. Det är kostnader som direkt kommer tas ut av slutkonsumenten – alltså den som står i kassan och betalar.

Redan 2013 tittade riksdagens utredningstjänst på hur kilometerskatten skulle påverka transportkostnaden och då fann man att transport av livsmedel skulle bli 8,7 procent dyrare. Då baserades bedömningen på 14 kronor per transporterad mil. Regeringens utredare föreslår som tidigare nämnt nästan det dubbla, 26 kronor.

Det innebär att transportkostnaden för livsmedel kan väntas stiga med drygt 15 procent. Dessa pengar kommer sätta sig på prislappen på grönsaker, skinka, mjölk och annat som går med transport här i landet. Transportkostnaderna utgör i dag drygt fem kronor per hundralapp i kostnader för de näringsidkare som finns i livsmedelsbranschen. Det är givetvis en kostnad som överförs på kunden, alltså den som handlar i butik.

När transportkostnaderna ökar så kommer det alltså sätta sig direkt på priset och konsumenterna tvingas betala flera hundra kronor extra varje år.

Dessvärre stannar det inte där. Snarlika genomslag kommer ske på alla produkter som transporteras i Sverige. Exempelvis kommer allt som produceras av svenskt trä påverkas, till och med toalettpappret.

För svenska barnfamiljer, äldre med låg pension och studenter riskerar det snabbt att äta hål i plånboken. Som lök på laxen kommer det drabba näringslivet negativt och leda till förlorade jobb.

Centerpartiet har sagt nej till kilometerskatt hela tiden. Oavsett om det rör sig om 14 kronor eller 26 kronor per mil så är det en dum och onödig skatt på avstånd som slår extra hårt mot svensk landsbygd.

Dessutom riskerar det få negativa effekter för de gröna näringarnas produktion av drivmedel som är mer skonsamma mot miljön, då skogsråvara och transporter är ofrånkomliga och viktiga delar av tillverkningen.

Min förhoppning är att regeringen tar sitt förnuft till fånga och skyndsamt skrotar planerna på kilometerskatt.

Läs mer om