SĂ„ hĂ€r sĂ€ger en av landets kommunstyrelseordföranden i en ny rapport om statsbidrag och statlig styrning som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tagit fram. Citatet beskriver vĂ€l hur de specialdestinerade statsbidragen â bidrag till ett specifikt Ă€ndamĂ„l som staten sĂ€tter en bruksanvisning pĂ„ â pĂ„verkar vĂ€lfĂ€rdsverksamheterna i kommunens vardag.
NÀr landets kommunstyrelse- och regionsstyrelseordföranden nyligen svarat pÄ en enkÀt om statsbidrag instÀmde samtliga, över partigrÀnserna, helt (94 procent) eller delvis (6 procent) i att statsbidrag i första hand ska vara generella och nivÄhöjande, det vill sÀga permanenta och ta hÀnsyn till den demografiska utvecklingen. Statsbidrag ska ocksÄ komma med sÄ god framförhÄllning som möjligt, för att de ska kunna anvÀndas effektivt.
VÀlfÀrden stÄr i centrum i den politiska debatten. Varje skattekrona ska anvÀndas sÄ effektivt som möjligt för att skapa en bra vÀlfÀrd. VÀgvalet mellan generella statsbidrag och riktade, detaljstyrda statsbidrag Àr hÀrmed viktigt.
I en pandemi, som har slagit hÄrt mot hela samhÀllet, Àr det helt naturligt att de statliga styrsignalerna ökar pÄ olika sÀtt. TillfÀlliga statsbidrag har gett förutsÀttningar för kommuner och regioner att hantera en mycket osÀker tid. PÄ samma sÀtt kan riktade statsbidrag ocksÄ göra nytta nÀr det handlar om stora investeringar, till exempel pÄ samhÀllets digitalisering.
Under perioden 2012 till 2018 ökade de riktade statsbidragen med 60 procent frĂ„n 28 till 44 miljarder kronor. Detta trots att regeringar utlovat mindre av riktade och mer av generella statsbidrag. Ăven statliga myndigheter ser problemen. BĂ„de Statskontoret och Riksrevisionen har i analyser konstaterat att syftet med riktade statsbidrag oftast inte nĂ„s och att de skapar stor meradministration och till och med kan leda till större skillnader mellan olika kommuner.
Ett exempel pÄ konsekvenser av ett riktat statsbidrag Àr införandet av barnomsorg nattetid för vÄrdnadshavare som arbetar pÄ oregelbundna arbetstider. à r 2019 fick 192 kommuner dela pÄ 77 miljoner kronor för att öppna nattis. I praktiken innebar det att för ett Är fick till exempel en kommun med cirka femtusen invÄnare drygt 9 000 kronor medan en kommun med cirka 40 000 invÄnare fick 160 000 kronor. Bidraget skapade höga förvÀntningar hos invÄnare och anstÀllda, men rÀckte i praktiken knappt ens till arbetstiden det tar att söka bidraget.
En annan konsekvens av riktade bidrag Àr att verksamheter tvingas förbruka medel kortsiktigt eller initiera ÄtgÀrder för stunden, som leder till kostnadsökningar nÀr bidraget vÀl löper ut.
Nu mÄste riktningen vara glasklar: Statens anvÀndning av riktade statsbidrag som styrmedel över kommunernas verksamheter behöver begrÀnsas. I fokus mÄste istÀllet effektivitet och mÄluppfyllelse stÄ. Avveckla statsbidrag som driver kostnader, lÄt riktade statsbidrag som löper fler Àn tvÄ Är bli generella och klustra ihop ett antal mindre, detaljstyrande statsbidrag till större, exempelvis de cirka 60-70 olika som idag gÄr till varierande ÀndamÄl i skola och förskola.
Med generella statsbidrag som Àr nivÄhöjande, vÀrdesÀkrade och tar hÀnsyn till den demografiska utvecklingen kan kommuner och regioner fortsÀtta utveckla vÀlfÀrden.