SKR: VÀgs Ànde för riktade statsbidrag

”Riktade statsbidrag gör den kommunala planeringen kortsiktig och ryckig. Man gör det man fĂ„r bidrag för. Inte alltid det som behövs.”

Riktade statsbidrag kan till och med kan leda till större skillnader mellan olika kommuner, skriver representanterna för SKR som tar statsbidrag för införande av nattis som exempel.

Riktade statsbidrag kan till och med kan leda till större skillnader mellan olika kommuner, skriver representanterna för SKR som tar statsbidrag för införande av nattis som exempel.

Foto: Alf Pergeman/TT

Debatt2021-07-29 05:05
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

SĂ„ hĂ€r sĂ€ger en av landets kommunstyrelseordföranden i en ny rapport om statsbidrag och statlig styrning som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tagit fram. Citatet beskriver vĂ€l hur de specialdestinerade statsbidragen – bidrag till ett specifikt Ă€ndamĂ„l som staten sĂ€tter en bruksanvisning pĂ„ – pĂ„verkar vĂ€lfĂ€rdsverksamheterna i kommunens vardag. 

NĂ€r landets kommunstyrelse- och regionsstyrelseordföranden nyligen svarat pĂ„ en enkĂ€t om statsbidrag instĂ€mde samtliga, över partigrĂ€nserna, helt (94 procent) eller delvis (6 procent) i att statsbidrag i första hand ska vara generella och nivĂ„höjande, det vill sĂ€ga permanenta och ta hĂ€nsyn till den demografiska utvecklingen. Statsbidrag ska ocksĂ„ komma med sĂ„ god framförhĂ„llning som möjligt, för att de ska kunna anvĂ€ndas effektivt. 

VĂ€lfĂ€rden stĂ„r i centrum i den politiska debatten. Varje skattekrona ska anvĂ€ndas sĂ„ effektivt som möjligt för att skapa en bra vĂ€lfĂ€rd. VĂ€gvalet mellan generella statsbidrag och riktade, detaljstyrda statsbidrag Ă€r hĂ€rmed viktigt. 

I en pandemi, som har slagit hĂ„rt mot hela samhĂ€llet, Ă€r det helt naturligt att de statliga styrsignalerna ökar pĂ„ olika sĂ€tt. TillfĂ€lliga statsbidrag har gett förutsĂ€ttningar för kommuner och regioner att hantera en mycket osĂ€ker tid. PĂ„ samma sĂ€tt kan riktade statsbidrag ocksĂ„ göra nytta nĂ€r det handlar om stora investeringar, till exempel pĂ„ samhĂ€llets digitalisering. 

Under perioden 2012 till 2018 ökade de riktade statsbidragen med 60 procent frĂ„n 28 till 44 miljarder kronor. Detta trots att regeringar utlovat mindre av riktade och mer av generella statsbidrag. Även statliga myndigheter ser problemen. BĂ„de Statskontoret och Riksrevisionen har i analyser konstaterat att syftet med riktade statsbidrag oftast inte nĂ„s och att de skapar stor meradministration och till och med kan leda till större skillnader mellan olika kommuner. 

Ett exempel pĂ„ konsekvenser av ett riktat statsbidrag Ă€r införandet av barnomsorg nattetid för vĂ„rdnadshavare som arbetar pĂ„ oregelbundna arbetstider. År 2019 fick 192 kommuner dela pĂ„ 77 miljoner kronor för att öppna nattis. I praktiken innebar det att för ett Ă„r fick till exempel en kommun med cirka femtusen invĂ„nare drygt 9 000 kronor medan en kommun med cirka 40 000 invĂ„nare fick 160 000 kronor. Bidraget skapade höga förvĂ€ntningar hos invĂ„nare och anstĂ€llda, men rĂ€ckte i praktiken knappt ens till arbetstiden det tar att söka bidraget.

En annan konsekvens av riktade bidrag Ă€r att verksamheter tvingas förbruka medel kortsiktigt eller initiera Ă„tgĂ€rder för stunden, som leder till kostnadsökningar nĂ€r bidraget vĂ€l löper ut. 

Nu mÄste riktningen vara glasklar: Statens anvÀndning av riktade statsbidrag som styrmedel över kommunernas verksamheter behöver begrÀnsas. I fokus mÄste istÀllet effektivitet och mÄluppfyllelse stÄ. Avveckla statsbidrag som driver kostnader, lÄt riktade statsbidrag som löper fler Àn tvÄ Är bli generella och klustra ihop ett antal mindre, detaljstyrande statsbidrag till större, exempelvis de cirka 60-70 olika som idag gÄr till varierande ÀndamÄl i skola och förskola.

Med generella statsbidrag som Àr nivÄhöjande, vÀrdesÀkrade och tar hÀnsyn till den demografiska utvecklingen kan kommuner och regioner fortsÀtta utveckla vÀlfÀrden.