Ställ högre krav på VFAB

Tjänstemännens inställning till handlare i Västervik lämnar mycket att önska, menar signaturen Trött affärsinnehavare.

Tjänstemännens inställning till handlare i Västervik lämnar mycket att önska, menar signaturen Trött affärsinnehavare.

Foto: Karin Hertz/VT

Debatt2019-03-02 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Först vill jag börja med att säga att Västervik Framåt AB, VFAB, är en bluff, och det tycker många av oss som driver butik i Västervik. Det de däremot gör är att köpa till sig missvisande fakta och statistik för att låtsas att allt går bra. De sätter sig själva på höga hästar och kommunicerar inte.

Jag kan ge ett exempel, men det finns många. Hösten 2016 presenterade VFAB, efter kritik i VT veckan innan, en artikel om att det går bra för handeln. Jag som jobbar inom handeln såg direkt att undersökningen inte kan stämma. Det stod att handeln i Västervik utvecklas bäst i Sverige. Jag tog själv reda på vem som gjort statistiken, och ringde upp företaget i Stockholm som sålt informationen till VFAB. Han berättade att det var endast ett fåtal städer i Sverige som varit med i undersökningen, då man måste betala för att få vara med. Dessutom hade man jämfört ett försäljningsår med året innan, och lyckats pricka in när Hemköp och 24Seven öppnat på hösten, vilket innebär att procentuellt ökade deras försäljning med flera tusen procent, då de bara haft öppet någon månad året innan jämfört med året efter då de haft öppet 12 månader. I undersökningen ingår även frisörer, stormarknader och andra bolag.

Även han som sålt statistiken sade att den är väldigt missvisande. Att köpa till sig statistik som är missvisande är att lura politiker och invånare, och det är på detta sätt hela organisationen är uppbyggd.

Sen är tjänstemännens inställning till oss inom handeln inte okej. Är du inte medlem så har du inget att säga till om, har tjänstemän sagt till olika butiksägare. VFAB är ett aktiebolag och behöver inte redovisa någonting, har också sagts när vi handlare efterfrågar vart medlemspengarna tar vägen. Det blir heller aldrig någon redovisning efter en aktivitet. Tjänstemännen vill bara göra det som är roligt, men det jobbiga och tråkiga struntar man i. Resultatet? Att vi snart inte har några butiker kvar i centrum för VFAB är mer intresserade av sina höga löner, än resultatet av sitt arbete. Varför finns inget ansvarskrav hos tjänstemän? Ingen på VFAB har drivit butik eller ens jobbat i butik, hur kan man då få ett så stort ansvar som berör butikernas framtid?

Kommunen ger 12 miljoner om året till VFAB för att bedriva utveckling av företagsamheten, diverse aktiviteter och för att driva turistbyrån. En turistbyrå som har stängt på lördagar och lunchstängt, vilket är omöjliga öppettider för oss inom handeln, men fungerar tydligen om man får bidrag från kommunen. Övriga miljoner drar VFAB in på medlemsavgifter och EU-projekt.

Ska vi acceptera spretiga granar i bildäck på torget, och tomma butikslokaler, för den summan pengar kommunen ger VFAB?

Ge två miljoner mindre och kräv bättre redovisningar, så kommer vi ha råd att ha gratis parkering i centrum. Dessutom måste det till fler parkeringar, framförallt nu när sjukhuset bygger ut.

Min erfarenhet säger att om man blundar för verkligheten och låtsas att allt är bra, så går det åt skogen förr eller senare.

Läs mer om