Det har kommit förslag om att lägga ner tågtrafiken på Stångådalsbanan och Tjustbanan. Det är väl ingen överdrift att påstå att dessa banor har misskötts. Östgötatrafiken tycks inte vara intresserad av trafik på banorna. Båda banorna går genom områden som inte är intressant för makthavarna.
För Kalmar län är banorna av mycket stor betydelse. Linköping är den stora staden för norra länsdelen. Det är landets femte största stad. Där finns universitetssjukhus med specialistsjukvård och universitet. Längs banan ligger Astrid Lindgrens värld där tågen under sommartid gör uppehåll.
I Kalmar finns Linnéuniversitetet samt närheten till Glasriket och Öland. Längs båda sträckorna finns förutom nämnda mål ett enormt turistutbud och ett stort antal företag. Allt detta sammantaget genererar många resenärer. Västervik har djuphamn med järnvägsanslutning. Eventuellt kan det bli tal om en förbindelse till Gotland. Mellan Oskarshamn och Visby reser ungefär 400 000 invånare per år. Oskarshamns hamn har containertrafik.
Längs med Stångådalsbanan bor ungefär 275 000 invånare. Lägger man till Oskarshamn blir det cirka 301 000 invånare. Linköping och kommunerna Åtvidaberg och Västerviks kommuner har ungefär 200 000 invånare.
Förutom Stångådalsbanan och Tjustbanan behövs Bockabanan mellan Oskarshamn och Nässjö. Det har talats om stopp i Målilla. Dessvärre har det varit dåliga anslutningar mellan tågen längs med Stångådalsbanan och Bockabanan. Stångådalsbanan och Tjustbanan trafikeras i dag av tåg varannan timme. Det talas så vackert om att ”Hela Sverige ska leva”(Denna organisation har sitt huvudkontor i Stockholm). Det ska göras en åtgärdsvalsstudie om stråken mellan Linköping och Kalmar/Västervik. Det behövs säkert efter alla år av nedrustning av dessa stråk. Med en upprustning av järnvägen kan både resenärer och gods utnyttja densamma. Läggs persontrafiken på banorna ned hänvisas resenärerna till och från sydöstra Östergötland och större delen av östra Småland till långsammare och obekvämare bussar. Det gagnar inte kommunerna i denna del av landet.
En järnväg med bra förbindelser lockar folk att bosätta sig och företag att etablera sig. Man kan bo i Vimmerby och pendla till Linköping.
Detta kan bli verklighet om ansvariga har en helhetssyn.
Medlem i resenärsforum