Det behövs ett Sverigelyft – och det behövs nu

Kalmar lĂ€n fĂ„r inte sin andel av medel till infrastrukturen, lĂ„ngt dĂ€rifrĂ„n. Tittar pĂ„ man pĂ„ medel till nationell plan Ă€r riksgenomsnittet per invĂ„nare knappt 25 000 kronor per invĂ„nare, medan Kalmar lĂ€n ligger pĂ„ knappt 3 000 kronor per invĂ„nare. Det Ă€r alltsĂ„ en markant skillnad.

"Just nu syns det eftersatta underhĂ„llet i vĂ€g- och jĂ€rnvĂ€gsnĂ€tet i allt frĂ„n ”potthĂ„l” pĂ„ grusvĂ€gen pĂ„ landsbygden till förseningar i jĂ€rnvĂ€gsnĂ€tet", skriver debattörerna. Genrebild.

"Just nu syns det eftersatta underhĂ„llet i vĂ€g- och jĂ€rnvĂ€gsnĂ€tet i allt frĂ„n ”potthĂ„l” pĂ„ grusvĂ€gen pĂ„ landsbygden till förseningar i jĂ€rnvĂ€gsnĂ€tet", skriver debattörerna. Genrebild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2024-03-15 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Dessutom Ă€r det inte en engĂ„ngsföreteelse utan skillnaden Ă€r lika stor över tid. Under samma tid kan man titta pĂ„ hur utvecklingen sett ut, det Ă€r tydligt att Kalmar lĂ€n inte gjort samma förflyttning som resten av södra Sverige nĂ€r det gĂ€ller antalet arbetsmarknadsregioner. Staten har alltsĂ„ missgynnat befolkningen över tid i Kalmar lĂ€n, vilket givetvis inte Ă€r acceptabelt. 

NĂ€r vi trĂ€ffar företag lyfter de alltid möjligheten att förflytta gods, kunna rekrytera arbetskraft och dĂ€rmed kunna utvecklas. Deras synpunkter Ă€r befogade. Ska man som företag ha svĂ„rare att hitta arbetskraft och högre kostnader för att transportera varor Ă„t olika hĂ„ll sĂ„ blir det en konkurrensnackdel. 

Centerpartiet har alltid arbetat för utveckling i hela landet. NĂ€r andra har pratat i samband med val och sedan glömt frĂ„gan lika fort som de klivit in i mötesrummen dĂ„ har Centerpartiet stĂ„tt kvar för vĂ€rderingar om lika villkor i hela landet. En stor skillnad Ă€r att göra ett sĂ„dant stĂ€llningstagande över tid, att ha det med i sin historia lika mycket som i nutid, att stĂ„ fast oavsett i vilken konstellation som man sitter och samarbetar med vid just det tillfĂ€llet. 

Just nu syns det eftersatta underhĂ„llet i vĂ€g- och jĂ€rnvĂ€gsnĂ€tet i allt frĂ„n ”potthĂ„l” pĂ„ grusvĂ€gen pĂ„ landsbygden till förseningar i jĂ€rnvĂ€gsnĂ€tet. Spontant hör vi mĂ„nga synpunkter pĂ„ Ă€ven snö- och halkbekĂ€mpning som mĂ„nga mĂ€nniskor upplever som sĂ€mre. För oss i Centerpartiet stĂ„r det glasklart att det behövs ett Sverigelyft, och det behövs nu!  

Vi i Centerpartiet föreslÄr bland annat:

  • Att det ska tillsĂ€ttas en nationell infrastrukturberedning, som jobbar lĂ„ngsiktigt och med ett helhetsperspektiv.
  • Att se över överskottsmĂ„let till förmĂ„n för ett balansmĂ„l, givet att resurserna som tillkommer anvĂ€nds till de nödvĂ€ndiga infrastrukturinvesteringarna.
  • Att det genomförs konkreta satsningar pĂ„ mindre och enskilda vĂ€gar, samt Ă„terupptaget arbete med nya stambanor och nödvĂ€ndiga spĂ„r för svensk industri. UnderhĂ„llsskulden ska Ă„tgĂ€rdas helt till 2035.

NÀringslivet ger Centerpartiet rÀtt, 70 procent av Äkerierna anser att trasiga vÀgbanor Àr ett stort problem för deras verksamhet. SÄ hÀr kan vi inte ha det!

Det hÀr Àr naturligtvis inga nyheter eller revolutionerande siffror. Tidö-regering Àr vÀl medvetna om situationen, men ÀndÄ görs ingenting. Om det beror pÄ ovilja eller pÄ grund av att man inte kan komma pÄ nÄgra idéer pÄ lösningar ska vi lÄta vara osagt, men nu har de chansen.

Centerpartiet har förslagen pĂ„ lösningarna, vi har idĂ©erna pĂ„ hur vi snabbt kan komma till rĂ€tta med problemen. Nu fĂ„r vi se om allt tal om ”HjĂ€rtelandet” och ”hela landet ska leva” bara var fina ord frĂ„n regeringspartierna i valrörelsen eller om de faktiskt menade nĂ„got med dem. Nu har ni chansen att kroka arm med Centerpartiet och faktiskt Ă„stadkomma en förĂ€ndring. 

För Kalmar lÀns bÀsta. För hela Sveriges bÀsta.