Sveket mot pendlarna – så gick det till

Trafik. Landstingsmajoritetens misskötsel gör buss- och tågtrafiken dyrare, skriver Alliansen.

Trafik. Landstingsmajoritetens misskötsel gör buss- och tågtrafiken dyrare, skriver Alliansen.

Foto: Ellen Nielsen-Kindstrand

Debatt2014-12-03 13:43
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den rödgröna landstingsmajoriteten försökte i sin budget smyga igenom länstrafikens nya taxor längst bak i bilagorna. Två skattehöjningar under förra mandatperioden räckte inte. Utåt sett hette det att höjningarna skulle bli drygt sex procent. När sanningen uppdagades rasade länets kommunalråd mot de betydligt större höjningarna av skolkorten och majoriteten tvingades backa på den punkten. Kvar stod långpendlarna som efter nyår får betala 28 procent mer för sina månadskort. För dig som åker mellan Västervik och Oskarshamn innebär det nästan 4000 kronor extra om året. Alliansen protesterade mot chockhöjningen men majoriteten lyssnade inte.

Landstinget behöver sätta mer ljus på regional utveckling men majoritetens förslag började som en mörkläggningsmanöver. En ledande socialdemokrat har i Vimmerby tidning sagt ”att man inte ville gå ut med något före valet var över och det var klart hur landstinget skulle se ut”. Då blir utrymmet för protester och motförslag från oppositionen också väldigt litet.

Om länet ska utvecklas måste kollektivtrafiken göra det möjligt för befolkningen pendla till arbete inom ett större område och för företagen att rekrytera från ett större område. Effektiviseringar och fler resenärer ger mer resurser till en bättre kollektivtrafik. Majoritetens kostnadschock mot pendlarna är ett steg tillbaka för den regionala utvecklingen. Fler kommer att börja åka bil igen, bilister som övervägt att åka kollektivt kör vidare.

Vi presenterade därför ett förslag på fullmäktige som innebar en sänkning av månadskorten jämfört med majoritetens förslag. Det ville vi ta igen genom att höja tätortstrafiken med en krona per biljett. Majoriteten röstade ner vårt förslag.

De rödgrönas företrädare från Västervik gav sina väljare tydliga besked till slut: Det är pendlarna i kommunen som ska betala för majoritetens misslyckade trafiksatsningar.

Läs mer om