Denna vecka är det dags för höstens första landstingsfullmäktige. Jag har denna gång skickat in en interpellation som gäller persontrafiken på Tjustbanan.
För många känns ansvarsfrågan gällande Tjustbanan lite rörig. Kalmar Länstrafik, KLT, som ansvarar för trafiken på banan har ett ansvar för att det fungerar så bra som möjligt. Samtidigt är det landstingsstyrelsen som ansvarar för att KLT fungerar som den ska och därmed är landstingsstyrelsen också ansvarig för att trafiken går som den ska.
I min interpellation frågar jag landstingsstyrelsens ordförande Anders Henriksson (S) vad man har för åtgärdsplan på Tjustbanan gällande tågen.
Bakgrunden till detta är de skriftliga rapporter vi får varje vecka, året om, där inställda turer, förseningar och ersättningsbussar redovisas. Tyvärr är det en linje som sticker ut negativt: Tjustbanan. Under juli och augusti var det inte ovanligt med åtta avgångar per dag som ersatts med buss. Vissa dagar har så mycket som 14 avgångar ställts in, där resenärer tvingats åka buss istället för tåg. Anledningen är att det saknas tåg, enligt den statistik som skickats ut. Detta trots att Västerviks kommun för några år sedan stödköpte ett tåg för att försäkra sig om att denna situation inte skulle uppstå.
För den som pendlar till jobb eller skola är detta ingen hållbar situation. Många räknar med att kunna plugga eller jobba på tåget. Detta är inte möjligt på en buss på väg 35, den som har försökt vet hur kurvig och smal vägen är. Jag har pratat med många som förgäves försökt pendla men som gett upp och nu väljer att ta bilen i stället för att försäkra sig om att de kommer fram i tid, så man kan hämta barn på dagis etc.
I tider då vi alla i länet pratar om hur vi ska bli en stark arbetsmarknadsregion, ett framtidslän, rimmar detta illa.
Om vi ska ha en Tjustbana ska det också gå tåg där, varje dag!