Det finns många bra skolor i Sverige och i Västervik. Men även här oroar sig allt fler elever, föräldrar och lärare över läget. Skolresultaten har fallit kraftigt. Kunskapen har rasat i internationella jämförelser och klyftorna mellan elever har ökat. För att vända utvecklingen måste alla elever få det stöd de behöver i tidig ålder.
Forskning och internationella erfarenheter visar att tidiga insatser är mycket betydelsefullt för att alla elever ska nå målen i skolan. I dag sätts insatserna in för sent. Ett tydligt exempel på det är att andelen elever med åtgärdsprogram är som högst i årskurs nio. Då har problemen redan hunnit växa sig stora och det blir mycket svårt för den enskilde eleven att komma ikapp.
Vår utgångspunkt är att alla barn ska få det tidiga stöd de behöver och har rätt till. Det är därför glädjande att regeringen redan i år investerar två miljarder kronor i fler anställda på lågstadiet, så att stora klasser kan bli mindre och lärarna får mer tid med eleverna. Det gynnar de barn som behöver extra stöd för att nå målen, men även de barn som har lätt för sig och behöver mer stimulans.
Den tidigare regeringen prioriterade konsekvent skattesänkningar framför investeringar i skolan. Nu har vi chansen att göra andra prioriteringar. Socialdemokraterna vill höja kunskapsresultaten i skolan genom tre tydliga fokus:
1. Tidiga insatser och mindre klasser. Förutom att anställa fler på lågstadiet vill vi minska barngrupperna i förskolan och utbilda och anställa fler specialpedagoger och speciallärare. Elever behöver tidigare stöd – inte tidigare betyg.
2. Investeringar i skickliga och engagerade lärare. Forskningar visar att skickliga lärare gör den enskilt största skillnaden för elevers kunskapsresultat. Därför vill vi göra en investering i lärarkåren med höjda löner, mer tid för eleverna och mindre administration.
3. Jämlik skola. De skolsystem i världen som är mest jämlika har också högst kunskapsresultat. Vi vill ge stöd till skolor med tuffa förutsättningar och läxhjälp till alla barn som behöver det. Resurserna ska gå till eleverna – inte till riskkapitalbolagen.
Med dessa åtgärder kan vi höja skolresultaten och stärka jämlikheten i skolan. I dag finns det 115 815 sexåringar i Sverige. När de börjar första klass, ska varenda en bli sedd och få det stöd de behöver.