- Bygg om vĂ€g 35 mellan Ăverum och Ă tvidaberg till Trafikverkets nya typ av 90 km/h vĂ€g med omkörningsfĂ€lt som ocksĂ„ ger utrymme för en trygg cykelfĂ€rd. DĂ„ kan bussar, lastbilar och personbilar pĂ„ ett miljövĂ€nligt sĂ€tt hĂ„lla samma hastighet och lĂ„ngsamtgĂ„ende fordon lĂ€tt passeras. En dylik 90-vĂ€g kan i princip pĂ„börjas relativt snart och göras i etapper. En 100 km/h vĂ€g med mittrĂ€cke och 2+1-filer blir dubbelt sĂ„ kostsam att bygga samt betydligt dyrare i underhĂ„ll. En 100-vĂ€g krĂ€ver Ă€ven stora utredningsresurser som resulterar i mĂ„nga Ă„rs vĂ€ntan för fĂ€rdigstĂ€llande av utbyggnaden. Hör gĂ€rna med Trafikverket och varför inte Ă€ven VĂ€stervik FramĂ„t om hur de ser pĂ„ denna frĂ„ga!
- LÀgg snarast ned Tjustbanan. Inte för att tÄg normalt Àr nÄgot negativt, men i detta fall Àr vÄr tÄgbana bÄde en mycket stor miljömÀssig och ekonomisk negativ belastning. Den har en urÄldrig strÀckning vilket gör restiden alltför lÄng och det Àr dÀrmed alltför dyrt att modernisera banan och att ta moderna tÄg i drift. En utvecklad och förbÀttrad vÀg 35 kommer att göra kollektivtrafik med buss Ànnu mycket mer miljövÀnligt och inte minst mer ekonomiskt uthÄlligt försvarbart Àn en fortsatt tÄgtrafik pÄ Tjustbanan. (TillÀggas kan ocksÄ att om man frÄgar KLT sÄ anser de att en nedlÀggning av Tjustbanan skulle frigöra mycket stora resurser för en utökad och förbÀttrad kollektivtrafik i hela lÀnet.)
- Sluta processa om omrĂ„det kring flygplatsen. Kommunen bör köpa marken och göra en detaljplan för lĂ€mplig verksamhet kring en flygplats med reguljĂ€r trafik med elflyg. ReguljĂ€rt elflyg Ă€r hĂ€r inom nĂ„gra fĂ„ Ă„r och dĂ„ bör VĂ€stervik vara med pĂ„ âtĂ„getâ. Förse flygplatsen med en solcellspark och batterikapacitet för snabbladdning av elflygplan. Dessa stationer har mycket hög snabbladdningskapacitet och kan Ă€ven anvĂ€ndas för laddning av eldrivna lastbilar och bussar. Redan 2026 kommer elflyg att börja trafikera KalmarâStockholm enligt branschen. Detta med flygplan med plats för 19 passagerare och med en prissĂ€ttning som motsvarar nuvarande priser enligt Vattenfall och Kalmar flygplatsledning.
- Stoppa omgÄende utredandet och mÄngmiljoninvesteringarna avseende ensSödra infart. Satsa i stÀllet pÄ att bredda och bygga om vÄr befintliga infart. FrÄga gÀrna Trafikverket, de har i denna frÄga en solklar uppfattning.
SÄ som sagt, varför ska det vara sÄ svÄrt för vÄra partier att gemensamt peka med hela handen och ta beslut som borde vara sjÀlvklara för alla partier oavsett ideologi?