DÀrför sÀnker vi reduktionsplikten

Kristdemokraterna gick till val pÄ att hela Sverige ska fungera. Oavsett var du bor ska du kunna lita pÄ att fÄ vÄrd i tid, kunna betala elrÀkningen och veta att polisen kommer nÀr du ringer. Detsamma gÀller för att du i behov av bil inte ska betala orimliga priser. DÀrför sÀnker vi nu reduktionsplikten.

"För mÄnga som inte har tillgÄng till kollektivtrafik har det blivit en plÄnboksfrÄga att ta sig till arbetet, hÀlsa pÄ den Àldre slÀktingen eller skjutsa barnen till fritidsaktiviteterna", skriver Gudrun BrunegÄrd (KD).

"För mÄnga som inte har tillgÄng till kollektivtrafik har det blivit en plÄnboksfrÄga att ta sig till arbetet, hÀlsa pÄ den Àldre slÀktingen eller skjutsa barnen till fritidsaktiviteterna", skriver Gudrun BrunegÄrd (KD).

Foto: Pontus Lundahl, TT/Rebecca Forsgren Malmström

Debatt2023-05-21 05:20
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Utöver inflationen pressas mĂ„nga svenskar av stigande brĂ€nslepriser. För mĂ„nga som inte har tillgĂ„ng till kollektivtrafik har det blivit en plĂ„nboksfrĂ„ga att ta sig till arbetet, hĂ€lsa pĂ„ den Ă€ldre slĂ€ktingen eller skjutsa barnen till fritidsaktiviteterna. Även om omvĂ€rldslĂ€get pĂ„verkar priserna har nĂ€stan ett decennium av rödgrönt styre inte underlĂ€ttat. Med EU:s högsta nivĂ„ för reduktionsplikten fick privatpersoner stĂ„ med notan för den förra regeringens symbolpolitiska klimatarbete. 

NĂ€r vi bildade regering sĂ€nkte vi omgĂ„ende drivmedelsskatten med en krona per liter vid pump, samt förstĂ€rkte reseavdraget för arbetspendling. Det som pĂ„ allvar kommer att göra skillnad i plĂ„nboken Ă€r dock en justering av reduktionsplikten. DĂ€rför sĂ€nker vi den med 6,5 procentenheter för bensin och hela 34 procentenheter för diesel. Givet att kostnaden för att uppfylla reduktionsplikten kommer att ligga nĂ€ra 13 öre plus moms per procentenhet och med reservation för förĂ€ndringar i utbud och efterfrĂ„gan, kan detta innebĂ€ra 5:50 kronor billigare per liter diesel redan nĂ€sta Ă„r. 2025 kan det bli 6 kronor billigare och 2026 hela 7 kronor billigare, jĂ€mfört med om vi inte hade sĂ€nkt reduktionsplikten. 

Det Àr politik som gör skillnad för hushÄllsekonomin. Om de rödgröna partiernas föreslagna höjningar av reduktionsplikten gÀllt, hade en liter diesel kunnat sluta pÄ över sju kronor dyrare jÀmfört med vÄr sÀnkning. Det hade inneburit cirka 500 kronor dyrare för en full tank i en Volvo V70.

Regeringen fortsĂ€tter parallellt med Ă„tgĂ€rder för att snabba pĂ„ elektrifieringen, inte minst inom transportsektorn. Genom att kraftigt bygga ut den fossilfria elproduktionen kan vi minska utslĂ€ppen – utan att straffa alla de mĂ€nniskor som Ă€r i dagligt behov av bilen. 

VÄr utgÄngspunkt Àr att stötta i stÀllet för att styra och ge mÀnniskor förutsÀttningar att lÀttare klara vardagspusslet. Vi lovar inte allt Ät alla, men vi lovade att pÄ olika sÀtt göra livet lite enklare, Àven för dem som inte bor i storstÀderna. För mÄnga kommer bilen Àven fortsÀttningsvis vara en viktig del för att klara vardagen och dÀrför sÀnker vi nu reduktionsplikten. Det ska bli billigare att vara svensk.