Vi lÀrare tar ansvar i krisen

Det svenska samhÀllet stÀlls nu inför svÄra prövningar. Det stÀller stora krav pÄ kommuner och friskolor att vara lyhörda för lÀrarnas arbetssituation och behov. Eleverna har trots den rÄdande situationen rÀtt till kunskaper.

Åsa FahlĂ©n, ordförande LĂ€rarnas riksförbund.

Åsa FahlĂ©n, ordförande LĂ€rarnas riksförbund.

Foto: Anders Wiklund / TT

Debatt2020-03-23 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

MÄnga elever Àr helt beroende av den dagliga kontakten med lÀraren för att ta sig framÄt. Det finns elever som saknar stöd och förutsÀttningar hemifrÄn. Kanske har de inte ens en miljö dÀr de kan sitta ostört hemma. För dem kommer det att bli extra tufft.

Distansundervisning leder tyvĂ€rr till kĂ€nnbara kunskapsförluster och förutsĂ€ttningarna varierar dessutom över landet. Det gĂ€ller sĂ„vĂ€l elevers tillgĂ„ng till bredband i hemmet som teknisk kapacitet för distansundervisning i skolorna.

Distansundervisning Ă€r en nödlösning som dessutom krĂ€ver en helt annan pedagogik Ă€n nĂ€r eleverna finns pĂ„ plats. Även om lĂ€rare kommer att göra det yttersta för att det hĂ€r ska fungera blir det svĂ„rt att undvika ett kunskapstapp för eleverna. Vi lĂ€rare hamnar nu i en helt ny undervisningssituation som innebĂ€r en extra arbetsbelastning. En omlĂ€ggning av hela den planerade undervisningen innebĂ€r en betydande kraftanstrĂ€ngning för lĂ€rarna och det mĂ„ste finnas rimliga förvĂ€ntningar pĂ„ vad som Ă€r möjligt att Ă„stadkomma. Det gĂ„r aldrig att fullt ut ersĂ€tta distansundervisning med det personliga mötet och det som hĂ€nder i ett klassrum.

Trots den exceptionella situationen Ă€r det viktigt att undervisningen pĂ„verkas i sĂ„ liten utstrĂ€ckning som möjligt. Det stĂ€ller stora krav pĂ„ kommuner och fristĂ„ende skolor att vara lyhörda mot bakgrund av den press som lĂ€rare nu arbetar under. I detta anstrĂ€ngda lĂ€ge kommer det sĂ€kert att uppstĂ„ problem och bekymmer, men dĂ„ Ă€r det viktigt att behĂ„lla lugnet och skapa en atmosfĂ€r av tillit. 

Den oro som elever och förĂ€ldrar kĂ€nner för uteblivna kunskaper, prov och betyg fĂ„r mĂ„nga lĂ€rare nu försöka hantera. Men det finns ingen anledning att underblĂ„sa denna oro. LĂ€rare kommer i situationer som denna att ta sin del av ansvaret och i möjligaste mĂ„n medverka till att skapa lösningar som ger eleverna de bĂ€sta möjligheterna inför framtiden. Elevernas rĂ€tt till kunskaper fĂ„r aldrig Ă„sidosĂ€ttas. Men huvudansvaret har varje kommun och varje friskola att svara upp mot lĂ€rares och elevers behov. 

MĂ„let Ă€r att sĂ„ lĂ„ngt det Ă€r möjligt visa att vi kan ge kvalitativt god utbildning i ett lĂ€ge dĂ„ landet Ă€r i kris. Men det betyder att ocksĂ„ eleverna och förĂ€ldrarna ska ta sitt ansvar. Vi Ă€r mĂ„nga som jobbar hĂ„rt med att fĂ„ det hĂ€r att fungera. 

Åsa FahlĂ©n, ordförande LĂ€rarnas Riksförbund