MÄnga elever Àr helt beroende av den dagliga kontakten med lÀraren för att ta sig framÄt. Det finns elever som saknar stöd och förutsÀttningar hemifrÄn. Kanske har de inte ens en miljö dÀr de kan sitta ostört hemma. För dem kommer det att bli extra tufft.
Distansundervisning leder tyvÀrr till kÀnnbara kunskapsförluster och förutsÀttningarna varierar dessutom över landet. Det gÀller sÄvÀl elevers tillgÄng till bredband i hemmet som teknisk kapacitet för distansundervisning i skolorna.
Distansundervisning Ă€r en nödlösning som dessutom krĂ€ver en helt annan pedagogik Ă€n nĂ€r eleverna finns pĂ„ plats. Ăven om lĂ€rare kommer att göra det yttersta för att det hĂ€r ska fungera blir det svĂ„rt att undvika ett kunskapstapp för eleverna. Vi lĂ€rare hamnar nu i en helt ny undervisningssituation som innebĂ€r en extra arbetsbelastning. En omlĂ€ggning av hela den planerade undervisningen innebĂ€r en betydande kraftanstrĂ€ngning för lĂ€rarna och det mĂ„ste finnas rimliga förvĂ€ntningar pĂ„ vad som Ă€r möjligt att Ă„stadkomma. Det gĂ„r aldrig att fullt ut ersĂ€tta distansundervisning med det personliga mötet och det som hĂ€nder i ett klassrum.
Trots den exceptionella situationen Àr det viktigt att undervisningen pÄverkas i sÄ liten utstrÀckning som möjligt. Det stÀller stora krav pÄ kommuner och fristÄende skolor att vara lyhörda mot bakgrund av den press som lÀrare nu arbetar under. I detta anstrÀngda lÀge kommer det sÀkert att uppstÄ problem och bekymmer, men dÄ Àr det viktigt att behÄlla lugnet och skapa en atmosfÀr av tillit.
Den oro som elever och förÀldrar kÀnner för uteblivna kunskaper, prov och betyg fÄr mÄnga lÀrare nu försöka hantera. Men det finns ingen anledning att underblÄsa denna oro. LÀrare kommer i situationer som denna att ta sin del av ansvaret och i möjligaste mÄn medverka till att skapa lösningar som ger eleverna de bÀsta möjligheterna inför framtiden. Elevernas rÀtt till kunskaper fÄr aldrig ÄsidosÀttas. Men huvudansvaret har varje kommun och varje friskola att svara upp mot lÀrares och elevers behov.
MÄlet Àr att sÄ lÄngt det Àr möjligt visa att vi kan ge kvalitativt god utbildning i ett lÀge dÄ landet Àr i kris. Men det betyder att ocksÄ eleverna och förÀldrarna ska ta sitt ansvar. Vi Àr mÄnga som jobbar hÄrt med att fÄ det hÀr att fungera.
à sa Fahlén, ordförande LÀrarnas Riksförbund