Kunskapsresultaten i bÄde grund- och gymnasieskolan Àr uppseendevÀckande lÄga, har sjunkit under lÄng tid, Àr i sjÀlva verket Ànnu sÀmre Àn statistiken visar och Àr mer ojÀmnt fördelade Àn nÄgonsin. Mer Àn varannan gymnasieelev klarar inte utbildningen som han eller hon antagits till, och redan dessförinnan Àr det en fjÀrdedel av eleverna i grundskolan som inte nÄr kunskapskraven dÀr. Men skolorna fÄr lika mycket betalt av skattemedel oavsett hur dÄliga de Àr, eller snarare mer pengar ju sÀmre de presterar. Dessutom fÄr samhÀllet en kostbar reparationsnota för elever som drabbats av skolans misslyckande, och framför allt fÄr eleven sjÀlv en kringskuren frihet att forma sitt liv.
Vi mÄste konstruera en skola som levererar. Varje bÀrande moment i skolsystemet fallerar och behöver byggas om:
⹠InrÀtta en Utbildningsberedning, liknande Försvarsberedningen, som fortlöpande ser över vilken kunskap eleverna och samhÀllet behöver. Idag saknas viktig kunskap i utbildningens föreskrivna innehÄll.
⹠Skriv helt nya kursplaner, som klart och konkret sÀger vad eleven ska kunna efter genomgÄngen utbildning. Idag Àr styrdokumenten sÄ krÄngliga och abstrakta att det Àr omöjligt att veta vad eleven behöver lÀra sig för ett visst betyg. De har lÄg styreffekt och Àventyrar en likvÀrdig utbildning och rÀttvis bedömning.
⹠Inför betyg i ordning och ansvarstagande samt nolltolerans mot störd undervisning. Studiero Àr en förutsÀttning för lÀrande. Alla ska kunna trivas i skolan, och det Àr inte orimligt att krÀva att ingen saboterar för andra och att var och en tar vara pÄ möjligheten att fÄ lÀra sig det man behöver för vuxenlivet.
⹠Skickliga lÀrare och skolledare mÄste fÄ kosta. Varje satsad krona som leder till avsett utbildningsresultat Àr en lönsam investering. Ett misslyckande blir mycket dyrare. Om det mÀrks att skolan levererar resultat som gör skillnad för elever och samhÀlle, höjs lÀrarnas status och fler söker sig till det samhÀllsbÀrande yrket.
⹠I varje Àmne ska eleven ha en informativ, förklarande och aktiverande lÀrobok. Den ger tryggheten att ha kontroll över kursens hela pensum och möjliggör lÀsning i egen takt.
⹠Skolans arbete mÄste tydligare inriktas pÄ att Ästadkomma resultat. FramgÄngen följer av lÀrarnas professionella kreativitet i utformning och genomförande av vad som behövs för att eleverna ska nÄ utbildningens mÄl. Det innebÀr stÀndig omprövning och förnyelse, dessutom utifrÄn varje elevs förutsÀttningar och behov.
⹠Inför oberoende bedömning av elevernas kunskaper. Att den undervisande lÀraren betygssÀtter sina egna elever och dÀrmed sin egen arbetsinsats innebÀr risk för rÀttsosÀkerhet och betygsinflation. I stÀllet bör staten anordna digitala prov och muntlig examination med opartiska lÀrare frÄn andra skolor.
⹠Skolinspektionens kontroll mÄste reformeras sÄ att den bÄde utkrÀver ansvar och effektivt leder till förbÀttring av skolornas processer och resultat. De utvecklingsdrivande mekanismer som finns i gÀllande mÄl- och resultatstyrning anvÀnds inte, utan tillsynen bedrivs som om forna tiders regelstyrning fanns kvar.
⹠En skola ska fÄ full betalning först efter leverans, nÀr eleven har klarat sin utbildning. Eleven, som dÀrmed gjort en viktig insats för sig sjÀlv och samhÀllet, tilldelas samtidigt en penningpremie.
SÄ fÄr vi ordning pÄ den svenska skolan.