Vi mÄste konstruera en skola som levererar

Skoldebatten saknar nytÀnkande och lösningar. Politiker frÄn alla partier stÄr handfallna inför skolans stora problem, med avgörande konsekvenser ocksÄ för samhÀllet i övrigt.

Kunskapsresultaten i bÄde grund- och gymnasieskolan Àr uppseendevÀckande lÄga men i debatten saknas nytÀnkande och lösningar, menar Per Andersson, som varit verksam i utbildningssystemet i mer Àn 30 Är.

Kunskapsresultaten i bÄde grund- och gymnasieskolan Àr uppseendevÀckande lÄga men i debatten saknas nytÀnkande och lösningar, menar Per Andersson, som varit verksam i utbildningssystemet i mer Àn 30 Är.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Debatt2023-04-04 05:44
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Kunskapsresultaten i bÄde grund- och gymnasieskolan Àr uppseendevÀckande lÄga, har sjunkit under lÄng tid, Àr i sjÀlva verket Ànnu sÀmre Àn statistiken visar och Àr mer ojÀmnt fördelade Àn nÄgonsin. Mer Àn varannan gymnasieelev klarar inte utbildningen som han eller hon antagits till, och redan dessförinnan Àr det en fjÀrdedel av eleverna i grundskolan som inte nÄr kunskapskraven dÀr. Men skolorna fÄr lika mycket betalt av skattemedel oavsett hur dÄliga de Àr, eller snarare mer pengar ju sÀmre de presterar. Dessutom fÄr samhÀllet en kostbar reparationsnota för elever som drabbats av skolans misslyckande, och framför allt fÄr eleven sjÀlv en kringskuren frihet att forma sitt liv.

Vi mÄste konstruera en skola som levererar. Varje bÀrande moment i skolsystemet fallerar och behöver byggas om:

‱ InrĂ€tta en Utbildningsberedning, liknande Försvarsberedningen, som fortlöpande ser över vilken kunskap eleverna och samhĂ€llet behöver. Idag saknas viktig kunskap i utbildningens föreskrivna innehĂ„ll.

‱ Skriv helt nya kursplaner, som klart och konkret sĂ€ger vad eleven ska kunna efter genomgĂ„ngen utbildning. Idag Ă€r styrdokumenten sĂ„ krĂ„ngliga och abstrakta att det Ă€r omöjligt att veta vad eleven behöver lĂ€ra sig för ett visst betyg. De har lĂ„g styreffekt och Ă€ventyrar en likvĂ€rdig utbildning och rĂ€ttvis bedömning.

‱ Inför betyg i ordning och ansvarstagande samt nolltolerans mot störd undervisning. Studiero Ă€r en förutsĂ€ttning för lĂ€rande. Alla ska kunna trivas i skolan, och det Ă€r inte orimligt att krĂ€va att ingen saboterar för andra och att var och en tar vara pĂ„ möjligheten att fĂ„ lĂ€ra sig det man behöver för vuxenlivet.

‱ Skickliga lĂ€rare och skolledare mĂ„ste fĂ„ kosta. Varje satsad krona som leder till avsett utbildningsresultat Ă€r en lönsam investering. Ett misslyckande blir mycket dyrare. Om det mĂ€rks att skolan levererar resultat som gör skillnad för elever och samhĂ€lle, höjs lĂ€rarnas status och fler söker sig till det samhĂ€llsbĂ€rande yrket.

‱ I varje Ă€mne ska eleven ha en informativ, förklarande och aktiverande lĂ€robok. Den ger tryggheten att ha kontroll över kursens hela pensum och möjliggör lĂ€sning i egen takt.

‱ Skolans arbete mĂ„ste tydligare inriktas pĂ„ att Ă„stadkomma resultat. FramgĂ„ngen följer av lĂ€rarnas professionella kreativitet i utformning och genomförande av vad som behövs för att eleverna ska nĂ„ utbildningens mĂ„l. Det innebĂ€r stĂ€ndig omprövning och förnyelse, dessutom utifrĂ„n varje elevs förutsĂ€ttningar och behov.

‱ Inför oberoende bedömning av elevernas kunskaper. Att den undervisande lĂ€raren betygssĂ€tter sina egna elever och dĂ€rmed sin egen arbetsinsats innebĂ€r risk för rĂ€ttsosĂ€kerhet och betygsinflation. I stĂ€llet bör staten anordna digitala prov och muntlig examination med opartiska lĂ€rare frĂ„n andra skolor.

‱ Skolinspektionens kontroll mĂ„ste reformeras sĂ„ att den bĂ„de utkrĂ€ver ansvar och effektivt leder till förbĂ€ttring av skolornas processer och resultat. De utvecklingsdrivande mekanismer som finns i gĂ€llande mĂ„l- och resultatstyrning anvĂ€nds inte, utan tillsynen bedrivs som om forna tiders regelstyrning fanns kvar.

‱ En skola ska fĂ„ full betalning först efter leverans, nĂ€r eleven har klarat sin utbildning. Eleven, som dĂ€rmed gjort en viktig insats för sig sjĂ€lv och samhĂ€llet, tilldelas samtidigt en penningpremie.

SÄ fÄr vi ordning pÄ den svenska skolan.