Vilket sorts samhÀlle vill du leva i?

Politiska beslut stakar ofta ut en vÀg i samhÀllsutvecklingen. De ger en riktning och speglas bÄde i och av samhÀllet i stort.

Harry Potter och en och annan Jane Austen. Det Àr böcker som debattören gÀrna skulle se i sitt klassrum. Men att peka med hela handen om vilka böcker som anses lÀmpliga eller inte lÀmpliga i ett klassrum, Àr fel vÀg att gÄ, anser hon.

Harry Potter och en och annan Jane Austen. Det Àr böcker som debattören gÀrna skulle se i sitt klassrum. Men att peka med hela handen om vilka böcker som anses lÀmpliga eller inte lÀmpliga i ett klassrum, Àr fel vÀg att gÄ, anser hon.

Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX

Debatt2023-03-18 06:42
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det vĂ€xer ett tydligt obehag i mig nĂ€r jag lĂ€ser om lĂ€rare i USA som tvingas tĂ€cka över böcker i klassrummen dĂ„ de inte anses lĂ€mpliga. Detta för att de beskriver rasismens historia i USA eller rör sex och samlevnad (eller kors i taket HBTQI+ frĂ„gor). Det Ă€r inte ett beslut av en rektor, förĂ€ldrar eller elever som lett till detta i USA, utan det Ă€r ett politiskt beslut. Ett beslut som sĂ€ger att bara vissa böcker fĂ„r vistas i ett klassrum. Ett beslut som sĂ€ger att barn inte ska möta litteratur som undervisar om HBTQI+ eller om rasismens historia i USA. Ett beslut som pĂ„verkar samhĂ€llsutvecklingens riktning.  

Politiken har ett tydligt ansvar nĂ€r det gĂ€ller kulturen. Vi ska ge förutsĂ€ttningar för individen att möta kultur oavsett vad det Ă€r för kultur som personen i sig vill nyttja. Men i det hĂ€r fallet i delstaten Florida i USA har man gĂ„tt lĂ€ngre. En högerkonservativ politiker gĂ„r in i lĂ€rarnas klassrum och bestĂ€mmer vilka böcker som fĂ„r stĂ„ pĂ„ bokhyllorna. 

MĂ„nga lĂ€rare har med sig böcker för att inspirera och motivera elever till lĂ€sning, som en del av undervisningen eller för att visa upp verk som berört just dem. I stĂ€llet har böckerna antingen gömts av skynken eller fĂ„tt lĂ€mna salen dĂ„ det enligt lag Ă€r förbjudet med vissa böcker. 

Principen om armlĂ€ngds avstĂ„nd Ă€r nĂ„got som vi i Sverige mĂ„ste vĂ€rna om. SĂ€rskilt nĂ€r det sĂ„ tydligt hotas av högerkonservativa. Exemplet med utvecklingen i Florida kan tyckas lĂ„ngt borta. Men med högerkonservativa i Sverige som vill göra allt för att krossa principen om armlĂ€ngds avstĂ„nd Ă€r vi kanske inte sĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n politiker som klampar in i klassrummen eller kulturen och vĂ€rderar vad som Ă€r rĂ€tt eller fel. Eller politiker som beslutar om vilka böcker barnen ska och inte ska lĂ€sa. 

Det Ă€r inte den sortens samhĂ€llsutveckling som jag vill se. Det Ă€r inte rĂ€tt vĂ€g. Det Ă€r inte ett samhĂ€lle vi ska strĂ€va efter. Men det Ă€r Ă„t det hĂ„llet som vĂ„r regering Ă€r pĂ„ vĂ€g. Med smĂ„ steg Ă„t höger tar de sig nĂ€rmare kontrollen av vad som Ă€r rĂ€tt och fel. NĂ„gra nedtagna flaggor, nĂ„gra instĂ€llda höglĂ€sningar pĂ„ bibliotek och sedan nĂ„gra smĂ„ förĂ€ndringar i public service. MissförstĂ„ oss inte, det Ă€r till det bĂ€ttre, kanske de sĂ€ger. LĂ„t mig vara tydlig. Det Ă€r fel vĂ€g. 

För mig som socialdemokrat Àr det sjÀlvklart att en lÀrare ska lyfta böcker och verk som de tycker Àr intressanta bÄde för att inspirera och uppmuntra elevers engagemang för att lÀsa. Jag kan sjÀlv ha Äsikter om vilka de bÀsta böckerna Àr. Jag vet vilka böcker jag skulle sÀtta i mitt klassrum (en hel del Harry Potter med en och annan Jane Austen-roman) men aldrig skulle jag ta ett politiskt beslut som pekar med hela handen pÄ det sÀtt som nu sker i USA. För detta handlar om vilket sorts samhÀlle som jag vill ha och leva i. Vilket sorts samhÀlle vill du leva i?