18000 om året i energiskatt

Västervik2006-03-25 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är inte småpotatis som hushållen betalar för att köra sina bilar och värma sina bostäder. I skatt till staten. Merparten av kraven på räkningarna är ju skatt och skatt på skatt, snarare än priset på varan eller tjänsten.
Skattebetalarnas förening ha räknat närmare på det, och kartläggningen visar att en vanlig familj i Kalmar län varje år betalar runt 18 000 kronor i skatt för drivmedel och uppvärmning. 1 500 kronor varje månad är inte snutet är näsan.

I debatten om de snabbt stigande priserna står kraftbolagen och oljebolagen i skottgluggen. Det gör de inte alltid utan skäl. Men den betydligt större boven i sammanhanget är staten, det vill säga regeringen Persson och de rödgröna stödpartierna. 70 procent av bensinpriset är skatt, liksom 60 procent av priset på eldningsolja och 50 procent av elpriset - när momsen lagts ovanpå energiskatten. Och med stigande "nettopriser" stiger skatten ännu mer. Den politiska makten vet att ta för sig.
Sedan regeringsalliansens "gröna skatteväxling" dyvlades på medborgarna, har energiskatterna på kort tid höjts med 18 miljarder kronor. Och de närmaste tre-fyra åren skall de upp med ytterligare 12 miljarder.
Samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin försöker i vanlig ordning skära politiska pipor i vassen genom att rikta udden mot energiindustrin (med staten själv som den största aktören). Hon har nu yppat funderingar på att beskatta kraftbolagens "övervinster" och i gengäld sänka konsumenternas energiskatter.
Och vilka får i längden betala de höjda producentskatterna? Några andra än de svenska konsumenterna?
Det finns en enklare och hederligare metod: Sänk energiskatterna! Sluta att bedra medborgarna!
Läs mer om