482 miljarder till landets infrastruktur

Västervik2010-04-22 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Företagen och jobben i Sverige är beroende av en väl utvecklad infrastruktur. För att skapa förutsättningar för företagande och tillväxt i Sverige måste fungerande kommunikationer finnas. 13 miljoner resor genomförs varje dag över hela landet och över fyra miljarder ton gods passerar samtidigt Sveriges gränser. Alliansen presenterade nyligen en infrastruktursatsning av sällan skådat format om 482 miljarder kronor. Av dessa är 417 miljarder statlig finansiering, och 65 miljarder finansieras via EU-medel, kommunala bidrag, trängselskatter och andra vägavgifter. Av statens insats kommer ungefär ena hälften gå till nya investeringar medan den andra till upprustning av befintliga järnvägar och vägar. För Kalmar län innebär det bland annat att Kust-till-Kust-banan och Emmabodabanan rustas upp och byggs ut, riksväg 25 mellan Kalmar och Växjö byggs ut, E22:an rätas och blir så kallad 2:1-väg genom hela länet inklusive Verkebäck-Gladhammar. Vidare finns nära 40 miljarder kronor avsatta för "mindre" åtgärder, och där vill vi inkludera upprustningen av både Stångådalsbanan och Tjustbanan. Den stora skillnaden mellan Alliansen och de rödgröna är att när vi har makten och får möjligheten att genomföra stora satsningar gör vi den, allt medan Kaj Raving och V i form av stödparti till Socialdemokraterna mest producerat snack och lite verkstad under forna maktinnehav, vilket det nedsatta underhållet på länsjärnvägarna och vägarna i norra länet pekar på.
Debattreplik
Jan R Andersson (M) är riksdagsledamot från Kalmar län. Inlägget är en replik till Kaj Raving (V), Västerviks-Tidningen den 12 april.
Läs mer om