Alkolåsen kan rädda många liv
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vi instämmer i att krav på alkolås innebär att teknik och provning och kontroll måste regleras tydligare. Det handlar bland annat om att säkerställa alkolåsens funktion, vilket är av avgörande betydelse för acceptansen. Men att hävda att krav på alkolås är "plakatpolitik" är att bortse från att det redan i dag finns lås som uppfyller de krav som man bör ställa, och att det finns behov av alkolås.
Rattfylleri är ett allvarligt trafiksäkerhetsproblem. Det kan dessutom befaras öka, i synnerhet bland yngre förare. Mycket grovt kan man bedöma att en rattfull förare i Sverige orsakar en dödsolycka i trafiken ungefär 225 gånger oftare än en nykter förare.
En lösning är att installera alkolås, som gör att bilen inte går att starta om det finns alkohol i förarens utandningsluft. Vi menar att det bör göras i så många fordon som möjligt, så snart som möjligt. Det gäller inte minst för att barn som ska kunna åka tryggt och säkert till och från skolan. Vi vet ju att det händer att de åker med onyktra skolskjutsare.
Alkolås kan ses som en försäkring mot rattfylleriolyckor. Ett allmänt nyttjande av alkolås skulle vara ett mycket kraftfullt instrument för att bibehålla och stärka bilden av att alkohol och trafik inte hör ihop. Det skulle också dramatiskt minska kostnaderna för påverkans- och övervakningsåtgärder samt en mängd andra kostnader för företagen och samhället. En allmän användning av alkolås skulle minska antalet trafikdödade med 100 personer, och minska samhällets kostnader för trafikolyckor med 6 miljarder kronor per år.
Många taxibilar och bussar utrustas nu med alkolås, och i många upphandlingar ställs krav på alkolås. Taxi 020 och en lång rad andra aktörer har valt att gå före utan att invänta lagstiftning. De är hjältar i vardagen.
DEBATT