Allians mot rörlighet ger inga nya jobb

Västervik2006-10-16 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ökad rörlighet på arbetsmarknaden krävs för att få fler svenskar i arbete. Det verkar den nya alliansregeringen vara medveten om. Det som förbryllar och inger oro är att regeringsförklaringen och inledningen av den nya regeringens arbete mest handlar om förslag som minskar den faktiska rörligheten. Det första stora egentliga utspelet kom ju att bli en attack på låg- och medelinkomsttagarnas rörlighet.
De till miljöavgifter nödtorftigt kamouflerade nya tullskatterna är ett allvarligt steg tillbaka i utvecklingen. Att återinföra system med stadstullar är att gå hundratals år tillbaka i tiden även om de tekniska systemen är fullhängda med nytt elektroniskt integritetskränkande lullull. Det är låg- och medelinkomsttagarna som drabbas. Höginkomsttagarna fortsätter ju att köra och betala för dem försumbara avgifter.

Nästa dråpslag mot rörligheten är alliansförslaget om att lyfta ut just bilisterna från det solidariskt finansierade välfärds- och sjukvårdssystemet. Nu skall alliansen genomföra ett - förlåt uttrycket - idiotiskt moderatförslag om att smygbeskatta försäkrade fordon.
Många bilberoende låginkomsttagare och exempelvis hantverkare med stort rörelsebehov och flera fordon kommer att få stora ekonomiska problem med denna nya straffbeskattning. Denna nya skatt måste stoppas!

Trots att centern under valrörelsen gjorde stor affär av att de ville höja reseavdraget till 23 kronor föreslår nu alliansen att reseavdraget kraftigt skall urholkas. Detta och minskade möjligheter till kompensation för dubbelbosättningskostnader minskar rörligheten för vissa yrkesgrupper.
Alliansen öppnar nu enligt regeringsförklaringen för nya lösningar och direktkopplingar mellan vägtullar för att bekosta utbyggnaden av de vägar vi bilister redan betalat flera gånger om.

Specialskatterna på vägtrafiken infördes en gång i tiden för att just bekosta utbyggnad och underhåll av vägarna. Sedan svek politikerna det ingångna avtalet med väljarna/bilisterna. I decennier har sedan framhållits att vi i Sverige inte haft systemet med specialdestinerade skatter. Nu skall specialdestineringen införas igen - men bara på vissa nya straffskatter. De ungefär 70 miljarder vi i dag betalar för mycket varje år duger inte som riktiga pengar.
Gott. Låt oss då få behålla dem, och sänk skatten innan ni börjar med nya specialdestineringsteorier.
Vårt krav är mycket enkelt och logiskt. Antingen har man specialdestinering eller inte. Om specialdestineringen skall införas skall det naturligtvis gälla hela bil- och bränsleskatten. Att ovanpå världens högsta skatter börja lägga på ett avgiftssystem leder till ekonomisk stagnation.

Alliansregeringens mandatperiod har börjat katastrofalt för alla bilberoende låg och medelinkomsttagare. Betänk då att 80 procent av alla persontransporterna - inklusive arbetspendling - sker med privata bilar.
Nu hoppas vi att alliansen till att börja med lindrar de negativa konsekvenserna genom att snabbt fullfölja kristdemokraternas löfte om bensin/dieselskattesänkning på dryga kronan genom att halvera momsen.
Rörlighet på arbetsmarknaden kräver fysisk rörlighet. I ett glesbygdsland som Sverige är detta extra viktigt. Om inte vi i glesa Norden har lägre persontransportkostnader än tättbefolkade Centraleuropa kommer vi aldrig att kunna konkurrera om jobb och upprätthålla välfärden.
Det enklaste och mest effektiva sättet att få fler i arbete och förbättra vår relativa konkurrenskraft med sikte på låg och medelinkomsttagarna är att rejält sänka bensin- och dieselskatten. Gör det nu! (SNB)
DEBATT
Kenneth Winsborg är talesman för Bensinskatteuppror.se. Lennart Bengtsson är ordförande för Bilfront.  
Läs mer om