Än är det inte helt försent

Västervik2011-02-10 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Slottsholmsleden riskerar ur trafiksynpunkt med tiden att bli en alltmer svårforcerad getingmidja. Det är mycket svårt och dyrbart på grund av geografin att märkbart öka trafikkapaciteten på den smala leden över Slottsholmen.

Problemet orsakas främst av accelererande nybyggnationer samt ombyggnation av fritidshus till åretrunthus på Norrlandet och Gränsö. Fortsatt utbyggnad i samma takt kommer inom några år att medföra akut behov av mycket dyrbara trafiklösningar över Slottsholmen och inne i stan på fastlandsidan i direkt anknytning till centrala Västervik. Det torde röra sig om extra investeringskostnader för kommunen i storleksordningen flera tiotals miljoner kronor. Vi kanske därför tvingas införa trängselavgift på Slottsholmsleden för att kunna finansiera kommande erforderliga trafikinvesteringarna.

Björn Ulvaeus trafik- ( och parkerings-) genererande tilltänkta skapelse mitt i hjärtat på Slottsholmsleden ter sig i mina ögon därför mindre välbetänkt. Nya parkeringsplatser i byggnaden räcker inte. En uttalad förutsättning för skapelsen är att även bukten mellan Stora Strömmen och slottsruinen åt Gamlebyviken till fylls ut och blir parkeringsplatser.

I skapelsen ingår även tillskapandet av 200 nya båtplatser på pontonbryggor ut i Skeppsbrofjärden med tillträde endast via Slottsholmen. Detta kräver extra parkeringsplatser. Man räknar därför, i konkurrens med övriga verksamheter i centrum, att även behöva ta i anspråk delar av nuvarande parkeringsplatser på Skeppsbrokajen. Dessa planeras ju bli avsevärt färre på grund av tilltänkta kommunala planteringar och anläggandet av promenader m m just här. Vidare planeras ca 20-talet flyttande Aqua-villor utanför denna kajs bortre del intill Marinan. Därtill planeras bygge av 40-talet nya lägenheter i ett nybygge där den nedbrunna silon låg. Båda behöver egna permanenta och tillfälliga ytterligare parkeringsmöjligheter i anslutning till Skeppsbrokajen.

Hur mycket ska denna kaj egentligen kunna rymma?

Betänk att fortsatt utbyggnad av Norrlandet och Gränsö kan komma att kräva trafiklösningar som även de kan komma behöva att ta en del av den befintliga ytan på Skeppsbrokajen i anspråk.

För att så långt möjligt undvika getingmidjeproblem framöver bör man uppenbarligen undvika allt som skapar ny och ytterligare trafik över Slottsholmsleden. Då måste man alltså framöver vara oerhört restriktiv till ny tillkomst av bostäder - såväl permanenta som fritidsbostäder - på Norrlandet och Gränsö.

Att bejaka Björn Ulvaeus skapelse ter sig i detta perspektiv som onödigt dyrbart indirekt för oss alla i Västervik på lite sikt.

En framtidsinriktad lösning många har varit inne på, och som jag ansluter mig till är därför:

Riv den aktuella byggnaden och förläng den nuvarande parken på Slottsholmens yttersida med de ytor som restaurangen stod på. Och den historiska kultur- och naturmiljön är för kommande generationer vore räddad - åtminstone tills vidare. Handlingsfrihet behålls inför framtiden.

Om kommunen nu i dag återköper och rimligt kompenserar Björn Ulvaeus, river och gör park, torde kostnaden för kommunens skattebetalare kunna komma att ligga i häradet cirka 500 kronor/person i engångskostnad. Det blir utslaget på till exempel 25 år lite mer än 20 kronor/person och år, det vill säga en högst överkomlig summa för alla.

Än är det alltså inte för sent. Förutom miljövinsterna torde kommunalskatten kunna hållas nere med mer än så per skattemedborgare genom att direkta och indirekta samhällskostnader för komplicerade tillkommande trafikinvesteringar med mera senareläggs och blir billigare.

Men mycket av detta kan dock snabbt gå till spillo vid en fortsatt snabb utbyggnad av bostäder på Norrlandet och Gränsö! Hur prioriterar Du? Jag önskar att kommunen satsar på en lösning enligt ovan!

Debatt
Läs mer om