Anmäl missnöje med vården

Är du inte nöjd den vård du fått ska du vända dig till patientnämnden. Den är opartisk och är en länk mellan patienten och vårdapparaten.

Är du inte nöjd med vården ska du vända dig till patientnämnden, anser Kristina Podolak-Andersson (s) som är ordförande i patientnämnden i landstinget i Kalmar län.Foto: Erik G Svensson/Scanpix

Är du inte nöjd med vården ska du vända dig till patientnämnden, anser Kristina Podolak-Andersson (s) som är ordförande i patientnämnden i landstinget i Kalmar län.Foto: Erik G Svensson/Scanpix

Foto: ERIK G SVENSSON

Västervik2008-04-28 00:08
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Varje år vänder sig tio tusentals länsinvånare till den offentliga sektorn för att få vård och omsorg. Landstinget i Kalmar län utför cirka 260 000 läkarbesök och ger nästan 500 000 sjukvårdande behandlingar varje år. Kommunerna bedriver därtill en mycket omfattade omsorgsverksamhet för äldre och funktionshindrade. De allra flesta brukare är nöjda med hjälpen och servicen. Men det finns dem som har kritiska synpunkter och som är missnöjda med hur vården eller omsorgen fungerar.För dessa finns patientnämnden, vars uppgift är att vara en länk mellan patienten och vården. Till nämnden kan patienter vända sig med klagomål som rör både landstinget och kommunerna i länet. Patientnämnden har därefter rollen att göra vården uppmärksam på de förhållanden som patienterna upplever som bristfälliga. Patientnämnden stödjer och hjälper patienter i enskilda fall. Principfrågor och trender tydliggörs och lyfts fram till ansvariga på förvaltnings- och styrelsenivå. Arbetet sker alltid på patientens initiativ. Patientnämnden är fristående och opartisk.I dag behandlar landstingsfullmäktige Patientnämndens verksamhetsberättelse för 2007. Totalt hade nämnden 410 ärenden under året som gick, vilket är något färre än under 2006.De allra flesta ärendena rör vård och behandling (184 stycken). Det handlar om patienter som exempelvis är kritisk till långa väntetider, att behandlingen lett till skada eller om dröjande respons på prov- och remissvar. Många ärenden handlar också om brister i bemötande och kommunikation (38 ärenden) samt om synpunkter på organisation och regler (56 ärenden). Det handlar om patienter som exempelvis har upplevt ett nonchalant beteende och om synpunkter på dålig rapportering mellan olika vårdinstanser.En stor del av patienterna hör av sig till nämnden för att göra sin situation känd, få förklaringar, svar på frågor och även ibland en ursäkt. Många tycker att det är viktigast att synpunkten har kommit vården till kännedom och att inte fler ska behöva bli drabbade. Ett stort antal samtal leder inte till någon åtgärd utan handlar om att patienten får information, råd och hänvisning.De anmälningar som görs till nämnden är viktiga för landstingens och kommunernas kvalitets- och säkerhetsarbete. Visserligen går det inte att dra allt för långtgående slutsatser eftersom det rör sig om förhållandevis få anmälningar. Men anmälningarna är viktiga för att utveckla verksamheten och förbättra samhällsservicen. Patienternas erfarenheter och kritik är centralt i utvecklingsarbetet inom vården och omsorgen.Landstinget i Kalmar län profilerar sig för närvarande för att göra vården så säker som möjlig för patienterna. Trots ansträngningar och att vårdpersonalen är noggrann går det ändå aldrig att helt förhindra att fel och misstag begås. Ett bra sätt att ytterligare förbättra säkerheten och kvaliteten är att kritik och missbelåtenhet rapporteras in. Anmälningarna hjälper vården och omsorgen att se till att misstagen inte inträffar i framtiden.Jag skulle därför önska att fler patienter kontaktade patientnämnden när någonting fel har hänt. Att rapportera borde vara en självklarhet. Hittills rör anmälningarna i de flesta fall sjukvården och inte kommunernas ansvarsområden. En särskild satsning behöver därför göras för att uppmärksamma länsborna på att patientnämnden även är till för att stärka patientens ställning gentemot kommunerna.
Debatt
Kristina Podolak-Andersson är socialdemokratisk ordförande i patientnämnden i landstinget i Kalmar län
Läs mer om