Apoteksmonopolet hör bäst hemma i historieböckerna

Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Västervik2012-09-17 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Få svenskar kan ha missat SVT:s granskning av den nya apoteksmarknaden, i både Aktuellt och Rapport. Och många är nu oroliga över utvecklingen. Men rapporteringen innehåller både märkligheter och felaktigheter.

SVT hävdar att apoteken nu satsar på "smink i stället för på mediciner" och att detta innebär att det har blivit svårare att få ut läkemedel. Men några källor för dessa påståenden redovisar SVT inte. Faktum är att andelen kunder som får sina mediciner i princip är oförändrad jämfört med tidigare, cirka 93 procent, enligt Sveriges Apoteksförening. Och försäljningen av icke-läkemedel står endast för cirka tio procent av apotekens omsättning - och där ingår graviditetstest, hygienprodukter, kosttillskott och annat som inte rimligen kan klassas som smink. Vidare påstår SVT att apoteksmarknaden har "avreglerats". Sanningen är att denna bransch är en av de mest reglerade vi har i Sverige, just eftersom receptbelagda läkemedel inte är vilka varor som helst. Nya aktörer som vill etablera sig på måste uppfylla en lång rad kriterier. De får heller inte förhandla om priser för receptbelagd medicin; detta sköter staten. SVT sätter - fullkomligt felaktigt - likhetstecken mellan slopat monopol och slopad reglering.

Monopolet rådde i nästan fyrtio år, och resultatet förskräcker. När det avskaffades 2009 hade Sverige Europas näst sämsta apotekstäthet. Det gick
10 000 svenskar på varje apotek, vilket kan jämföras med det europeiska snittet 4 000 invånare per apotek. Efter omregleringen har Sveriges apotekstäthet ökat till
7 635 invånare per apotek. Dessutom har butikernas öppettider ökat med i snitt tio timmar per vecka.

Så vad motiverar egentligen SVT:s rapportering? Formuleringen på företagets nyhetssajt om hur "riskkapitalister och internationella storföretag flockades runt avregleringsgrytorna" ger en ledtråd.

Angreppet på apoteksbranschen är inte bara vinklat och vilseledande, utan även beklagligt då dimridåer av detta slag tar uppmärksamhet från verkliga problem som faktiskt behöver åtgärdas - och som dessutom utreds löpande.

Alla nya branscher behöver tid för att utvecklas. Men det är inget argument mot deras existens. I dag är det nog ytterst få som saknar det gamla Televerket med dess stelbenta service och förbud mot utländska telefoner. Om ytterligare några år lär lika många vara överens om att apoteksmonopolet bäst hör hemma där det nu finns - i historieböckerna.

Debatt
Läs mer om