Åres förutsättningar annorlunda

Historiskt besöksmål. Karl-Erik Lilja menar att Åres förutsättningar för en konferensanläggning är helt andra än Västerviks. Arkivbild: Anders Steiner

Historiskt besöksmål. Karl-Erik Lilja menar att Åres förutsättningar för en konferensanläggning är helt andra än Västerviks. Arkivbild: Anders Steiner

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-02-01 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Alla skriver och talar om Åres kongresshall som om Västerviks förutsättningar är desamma som Åres. Inget kan vara mer bedrägligt. Vilka förutsättningar hade Åre kommun för sitt beslut? Vilka förutsättningar räknar våra beslutsfattare med inför ett kommande beslut?
Åre är historiskt en vintersportort, en luftkurort och en plats för fjällvandringar: Axplock ur Bonniers lexikon 1951: "Betydande vintersportort med bland annat skridsko- och curlingbanor, bobsleighbacke och slalombanor. Det främsta sportevenemanget är Åreveckan i februari eller mars.
Station vid statsbanelinjen Bräcke-Storlien-Trondheim. Årebragden, störtloppstävling årligen sedan 1921. Sedan 1939 omfattar Årebragden även tävlingar i slalom och alpin kombination. Åreskutan, på grund av sin naturskönhet Sveriges mest besökta fjäll.
Efter storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö är Åre kommun med Storlien, Duved, Vålådalen, Undersåker och huvudorten Åre Sveriges mest besökta turistområde, även 2006.
Det största bidraget till framgångarna är kommunikationerna:
Flygplatser i Öresund och Trondheim med anslutningsbussar.
Järnväg Stockholm-Östersund-Åre-Duved-Trondheim tre gånger per dygn, Stockholm-Östersund-Åre-Duved-Trondheim direkttåg två gånger perdygn, Trondheim-Duved-Åre-Östersund (Nabotåget som drivs av länstrafiken) två gånger per dygn i vardera riktningen, ej under VM-veckan.
Buss Östersund-Åre-Duved-Storlien fyra gånger per dygn i vardera riktningen.
Turistbussar i hundratal per dygn.
Tillströmningen från Norge är betydande (valutafördelar).

Efter att ha verkat i besöksnäringen i hundra år och med ett väl utbyggt trafiknät var Åre kommun obestridligt förberedd för en kongresshall, väl medveten om att det är inget självgående. Det fordras alla de begivenheter som Håkan Johansson beskrev i VT. Lägg därtill möjligheter till dagsutflykter med bussar och tågFrågor till kommunstyrelsen i Västervik:
Beskriv en marknadsföringsplan för multihall.
Vilket driftsår når projektet nollresultat?
Vem ansvarar för underskotten till dess att nollresultat nås?
Om kommunen ska investera i marknadsprojekt, vilket kan ifrågasättas, är kravet att projektet kan stå för sina egna kostnader, och det inom rimlig tid.
Kommunalrådet har angivit kostnaden till 70 miljoner. Är det en höftad summa eller kalkylerad?
Hur stor blir näringslivets del?
Det är en del av de frågor vi skattebetalare söker svar på för att kunna ha en uppfattning.

Att räkna ökade skatteintäkter är mycket luddigt. Inom "upplevelseindustrin" är arbetskraften rörlig. Av de anställda i turistindustrin i Åre kommun är det cirka 55 procent som är skattebetalare i kommunen. Det finns inte någon särskild statistik. Det vore önskvärt att Västervik gör en oberoende undersökning. Vi har alla lätt att överskatta.

En fråga till dem som deltog i informationsresan till Åre: Anser ni att kommunikationerna har avgörande betydelse? Har den stora spridningen av upplevelseplatser inom Åre kommun betydelse?

Det finns anledning att återkomma när jag vet vad Västerviks multihall innehåller.
DEBATT
Karl-Erik Lilja, Västervik, är fri debattör. 
Läs mer om