Politikerna i Kalmarsunds gymnasieförbund ska den 26 april fatta beslut om en eventuell nedläggning fordonsteknikerprogrammet på Lars Kaggskolan. Men den kortsiktiga besparingen riskerar att leda till färre arbetstillfällen och minskade intäkter för flera kommuner i regionen.
De senaste åren har ansökningarna till fordons- och transportprogrammet på Lars Kaggskolan i Kalmar sjunkit. Fram till nyligen har utbildningen lockat ungefär 50 ungdomar årligen. 2011 fylldes 48 platser. I år fick programmet endast 19 sökande. Nedgången har lett till att programmets mekanikerinriktning för lastbil och mobila maskiner nu är nedläggningshotat. Den 26 april kommer domen i ett möte i styrelsen för gymnasieförbundet i regionen.
Samtidigt är motorbranschen i Kalmar i stort behov av att nyrekrytera. Som exempel kan nämnas att de fyra till fem största företagen i länet kommer behöva rekrytera mellan 15 och 20 personer årligen på grund av pensionsavgångar. Samma bild ges i rapporten Tempen på Motorbranschen i Kalmar, som tidigare i presenterades av Motorbranschens Yrkesnämnd (MYN) och Lackerarnas Yrkesnämnd (LYN). Rapporten vittnar om ett mycket stort rekryteringsbehov bland företagen inom motorbranschen. Bara i Kalmar län beräknas 170 personer ha fått jobb inom branschen det senaste året. Bilden är densamma i hela landet. Totalt bedöms branschen rekrytera 5 000 personer under de kommande tre åren.
Den eventuella besparingen vid en nedläggning är därmed mycket kortsiktig. Utan tillräcklig kompetensförsörjning är risken stor att företag tvingas slå igen eller flytta till andra delar av landet. Resultatet blir ökad arbetslöshet och minskade skatteintäkter.
Men redan idag är utbildningen en bra investering. 97 procent av eleverna på fordons- och transportprogrammet på Lars Kaggskolan får anställning inom bara två år. Att lägga ner en av få gymnasieutbildningar som leder direkt till arbete är mycket oklokt.
Även på personbilssidan är man oroade. Läggs utbildningen ned kommer man från verkstäder för lastbil och maskin att konkurrera om att rekrytera den kompetens som finns på personbilssidan.
Vi tror att ett skäl till det låga intresset för utbildningarna är bristande kunskap bland de elever som står inför sitt gymnasieval. Till skillnad från vad många tror är mekanikerjobbet idag avancerat, välbetalt och med goda möjligheter till en lång karriär. Istället för nedläggning bör skolorna se till att utbildningen utvecklas och, på kort sikt, ökar kunskapen om utbildningen bland högstadieelever via studievägledare och informationsmaterial. Vi inom branschen är beredda att hjälpa till för att rädda företag, jobb och skatteintäkter i regionen.