Vad säger du om att vi avvecklar landsbygden? Som det ser ut idag så tvingas Länstrafiken sända ut fordon till civilisationens glest befolkade utkanter. Kvartsfulla bussar trafikerar ödsliga landsvägar med förfallna busskurer. Eftersom det är olönsamt och ineffektivt är det bättre att avveckla. Trafikverket skulle slippa underhåll av trasig asfalt och gropiga grusvägar som få brukar och service av vägskyltar som pekar ut orter med bara några invånare. Bättre att låta landsortsborna ta ansvar för transport av barn och ungdomars skoltransport. För att påskynda utvecklingen kan vi under vintertid införa ett stadsanpassat dubbdäcksförbud samtidigt som vi i sann avfolkningspolitisk anda höjer bensinskatten. Fördyrat bilåkande och indragen lokaltrafik ger snart önskad effekt. Ett Sverige med bara stora städer sammanlänkade med kostnadseffektiva europavägar skulle alla vinna på, inte minst Länstrafiken och Trafikverket.
Eller så skulle vi kunna tänka tvärtom.
För tänk om fungerande lokaltrafik är en av förutsättningarna för en levande landsbygd, där merparten av företagen i en av världens största sektorer finns – turismindustrin. Med säsongsanpassad trafik skulle man kunna fylla stora bussar på sommaren och låta mindre bussar ta hand om en tunnare vintertrafik. Linjen som tidigare gick helt nära vår verksamhet erbjöd tyvärr ingen trafik på sommaren, när det var som flest gäster. På resa i andra länder kan man se hur fungerande busstrafik bidrar till en levande landsbygd med åretruntboende, mataffärer, skolor och livskraftiga företag. Med lönsam sommartrafik skulle möjligheterna för en försvarbar åretrunttrafik dessutom öka.
”Syns du inte så finns du inte!” Det ligger en hel del i den sägningen. Skyltfrågan är ständigt aktuell för oss företagare som vill leda kunder och besökare in ifrån allfartvägarna, men möjligheterna är nästan obefintliga. Långsam handläggning, ologiskt regelverk och avskräckande prissättning är Trafikverkets strategi för att begränsa skyltningen. Ett argument är - ökad säkerhet. ”För mycket information stör trafikanternas koncentration”. Det är ett under att någon överhuvudtaget kan köra genom exempelvis Stockholm.
I min värld är irritationen efter ett antal felkörningar mer riskabel. Och nej, alla bilister äger inte GPS. Estetiken är en annan aspekt, men där tror jag att vi vinner på att tillåta likriktade skyltar i större utsträckning istället för att uppmuntra den kreativitet, som bara leder till egna lösningar av varierande kvalitet och storlek.
Så några ord om det bristfälliga vägunderhållet på de mindre landsvägarna. Det handlar inte bara om komfort utan i allra högsta grad om säkerhet och tillgänglighet. Dåliga vägar avskräcker besökare, kunder och leverantörer. Med Trafikverket i åtanke vill jag avslutningsvis hänvisa till deras representant som på Turistgalan i Stockholm, helt i linje med den nationella strategin, presenterade en vacker bild på tre cyklande turister och bildtexten ”Fokusera på destinationsutveckling”. Som boende och verksam i Tjust är jag nyfiken på hur man nu skall klara av konststycket att gå från ord till handling. Jag ser dessutom fram emot att se vem inom lokalpolitiken som först tar upp dialogen med ovan nämnda parter. Vi ger er förtroendet att påverka!