Bensinskatten är ett angrepp på friheten
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Att köra bil är frihet. Det ger människan möjlighet att förflytta sig på ett enkelt sätt när man har ärenden att utföra, pensionärer kan fara till affären som kanske inte är inom gångavstånd istället för att få maten via hemtjänst.
Bilen gör det möjligt för folk att bo långt bort från sin arbetsplats. Bilen är den vanliga människans möjlighet att bo utanför staden eller i förorten och ändå kunna ta sig till jobbet, det är friheten att bestämma över sitt eget liv. Hur kan någon motsätta sig denna frihet?
Du betalar 7.34 kronor av de 11.94 kronor som bensinen kostar i skatt. Detta är mycket lönsamt för staten motsvarande 8 miljoner kronor i timmen eller 74 miljarder per år blir inkomsten på de olika skatter som tas ut på bensin. Frågan vi medborgare får ställa oss är vad tycker vi om att det blir dyrare och dyrare att fara till jobbet där vi arbetar för att försörja oss och drar in skattepengar till staten.
Ofta tänker man att det är bensinbolagen som är boven i dramat som sätter för höga priser. Det man dock ska ha i åtanke är att kostnaden bolagen har för att ta en liter bensin från Saudiarabien till pumpen plus den vinst de gör för besväret är strax över fyra kronor (Svenska petroleum institutet). Det ger perspektiv på vad det skulle kunna kosta för oss konsumenter om vi bara betalade för produkten vi köper. Nu förordar jag inget totalt avskaffande av skatter på bensin, jag pekar bara på det absurda att vi betalar två gånger mer i skatt på varan än dess verkliga pris.
De höga bensinskatterna är ett angrepp på medborgarens möjlighet att forma sin egen vardag. Alla människor vill inte bo nära centrum och jobben, låt dem ha friheten att bestämma var de ska bo. Vissa älskar frihet och andra gör det inte. Ge människor möjlighet att forma sin egen vardag.
DEBATT
Jonas Grafström, Luleå, företräder Moderata Ungdomsförbundet
Jonas Grafström, Luleå, företräder Moderata Ungdomsförbundet