Augusti är här och för många betyder det att semestern börjar lida mot sitt slut. Under sommaren gillar vi att förflytta oss vilket märks på landets vandrarhem, hotell, campningar, gästhamnar, restauranger och museer. Sverige är inte bara ett populärt turistmål för oss boende i landet utan lockar varje år miljontals besökare.
Svensk turism har haft en stadig tillväxt under hela 2000-talet. Både turismkonsumtionen i Sverige och exporten, det vill säga värdet av utländska besökares konsumtion i Sverige, har ökat kraftigt. Jämför man med år 2000 har utländska besökares konsumtion i vårt land ökat enormt, från cirka 40 miljarder kronor till runt 106 miljarder kronor förra året. Turismen omsätter nu så mycket att det blivit en av Sveriges basnäringar, år 2012 omsatte näringen totalt 275,5 miljarder. Detta är mycket glädjande, men för att kunna fortsätta denna positiva utveckling ställs högre krav på politiken och företagen.
Idag arbetar nästan 168 000 personer inom turismnäringen. I många delar av landet är besöksnäringen helt avgörande för jobben på orten. Det är därför mycket viktigt att skapa goda förutsättningar för besöksnäringen och för att driva och starta företag, oavsett vart i landet man befinner sig. Sektorn är även väldigt viktig för landets unga eftersom det är här många ungdomar får sitt första jobb, arbetslivserfarenhet och sina första referenser. För att skapa goda villkor för besöksnäringen och näringslivet i stort har regeringen bland annat sänkt arbetsgivaravgiften för personer under 26 år, halverat restaurangmomsen, infört flera jobbskatteavdrag och sänkt bolagsskatten.
Alliansen har en vision om att Sverige ska bli världens bästa land att vistas, verka och växa i. Det uppnås genom att människor, företag, kommuner, och regioner skapar attraktiva miljöer och formar sin framtid utifrån sina unika förutsättningar. Genom bland annat Attraktionskraft Sverige arbetar vi för att öka intresset för landets alla delar. Detta görs bland annat genom att Tillväxtverket har fått 60 miljoner kronor under 2012-2014 för att utveckla hållbara turistdestinationer.
För att fortsätta stärka besöksnäringen krävs det att vi skapar så goda förutsättningar som möjligt för hela näringslivet. Vi har därför intensifierat och utvecklat det regelförenklingsarbete vi påbörjade år 2006. När de offentliga finanserna tillåter vill vi fortsätta sänka bolagsskatten och när utrymme ges har vi som ambition att göra lättnader i ägarskatterna och fortsätta investera i infrastrukturen. Detta stärker svensk konkurrenskraft och gör det enklare att driva företag, oavsett vart i landet man bor. Ett starkt näringsliv och en stark besöksnäring skapar dessutom många möjligheter för dagens ungdomar att få ett arbete.