Bil är bättre miljöval än tåg

Västervik2006-02-22 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Debatten om trängselavgifterna i Stockholm får oss att glömma att Sveriges verkliga miljöproblem inom trafikområdet är det motsatta - nämligen oträngsel. Sverige är ett glest befolkat land. Bortsett från några storstadsgator under rusningstid är transportproblemet inte att många vill åka åt samma håll samtidigt, utan att ett fåtal personer vill åka från olika platser till olika platser på olika tider. Transportsystem som kräver många resenärer är därför sällan miljövänliga i Sverige.
Trafikanalysföretaget Transek har på uppdrag av BIL Sweden jämfört miljöeffekterna av tåg och personbilar ur detta perspektiv.
I studien har man räknat in fem olika utsläpp: Kväveoxid, kolväten, partiklar, svavel och koldioxid. Att ett stort, tungt tåg ger högre utsläpp än en personbil är självklart. Analysen visar att det krävs mycket hög beläggning om inte bilen skall vara det bästa miljövalet. Hur många passagerare som krävs beror på vilken elproduktion man antar påverkas av tågtrafiken. Om beräkningarna baseras på ett normalår vad gäller eltillförsel i Sverige, då den marginella elanvändningen påverkar produktionen i kolkraftverk i våra grannländer, har tre av fyra tåg för låg beläggning för nå upp till denna miljögräns!

Det finns givetvis andra faktorer som kan motivera olika former av kollektivtrafik än de miljöaspekter vi har fokuserat på i vår analys. Men ur miljösynpunkt vore det alltså bättre om en betydande majoritet av tågtrafiken ersattes med bilresor.
Trots att beräkningarna baseras på befintlig bilpark, där gamla bilar utan katalysatorer ingår, klarar sig tåget dåligt i miljökonkurrensen. Det krävs ungefär 120 passagerare i ett X2000-tåg för att miljömässigt matcha personbilar i dag. Om jämförelsen hade gällt moderna bilar skulle det krävas ständigt fulla tåg för att inte bilen skulle vara det bättre miljövalet.

För transportpolitiken leder undersökningen till flera viktiga slutsatser.
1. Den tekniska utvecklingen förvärrar successivt tågtrafikens relativa miljösituation. Bilarnas miljöprestanda förbättras betydligt snabbare än tågets. Utsläppen är mycket lägre i nya bilar än i genomsnittsbilen som kalkylerna baseras på. En enda bil från 70-talet har samma utsläpp som 100 moderna bilar.
2. Miljöbilarna, som nu snabbt tar marknadsandelar i Sverige, är ur miljösynpunkt förödande för tågtrafiken. Jämförs tågen med miljöbilar med mycket låga koldioxidutsläpp finns inga möjligheter för tågtrafik att hävda sig i en miljöjämförelse så länge som den elproduktion tågtrafiken påverkar är utländsk kolkraft.
3. Minskade subventioner till tågtrafik skulle skapa incitament att dra ner på den mest olönsamma tågtrafiken med låg beläggning. Eftersom det är samma trafik som har det miljömässigt sämsta utfallet är detta positivt ur miljösynpunkt. Staten borde också begränsa infrastrukturinvesteringar som driver fram tågtrafik med låg beläggning.
4. Staten borde underlätta för familjer i glesbygd att ha bra och säkra bilar. Bilen är inte bara nödvändig för transporterna i glesbygden, utan också miljömässigt bäst.

Dagens trafikpolitik med höga skatter på bilresor verkar mest skapad för beslutsfattare med kontor vid Stockholms tunnelbanestationer. För majoriteten av befolkningen är denna trafikpolitik lika orättvis som den är skadlig för miljön. En barnfamilj i Norrbotten kan enligt en statlig utredning få betala 25 000 kronor mer i bilskatter än motsvarande familj i Stockholm. De har små möjligheter att utnyttja subventionerna till tåg och tunnelbana.
En av de åtgärder som kan genomföras är att skapa neutral beskattning mellan glesbygdens bilåkare och storstadens tågresenärer. I dag är tågmomsen lägre än momsen på de flesta andra varor - endast 6 procent. Bilismen betalar däremot full moms på 25 procent samt ytterligare cirka 50 miljarder i olika extraskatter. Vill vi att hela Sverige ska leva kan vi inte ha en trafikpolitik som straffbeskattar glesbygd. Det är glest belagda tåg som borde beskattas extra.
DEBATT
Ulf Perbo är vice vd för BIL Sweden.  
Läs mer om