Bilen gör arbetsmarknaden flexibel

Västervik2013-09-09 00:01
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Alliansregeringen har fokuserat på arbetslinjen genom jobbskatteavdragen. Syftet har varit att öka incitamenten till att ta ett arbete. Inför höstbudgeten diskuteras nu ytterligare ett femte jobbskatteavdrag.

Sverige har enligt många internationella studier problem med dålig rörlighet på arbetsmarknaden. Ett sätt att öka denna rörlighet är att underlätta för pendling. På det sättet ökar storleken på de regioner inom vilka arbetssökande kan ta ett jobb eller kanske byta ett jobb mot ett bättre.

För många svenskar är kostnaderna för att ta sig till och från arbetsplatsen i minst samma storleksordning som jobbskatteavdraget. Kostnaden för att äga och köra bil uppgår enligt Swedbank till mellan 45 och 62 kronor per mil beroende på storlek, medan avdraget sedan flera år bara är 18,50 kronor. Till det kommer att de första 10 000 kronorna i reskostnader inte är avdragsgilla.

För den genomsnittliga arbetspendlaren som kör 1000 mil per år så motsvarar reseavdraget 18500 kronor minus de första 10000 kronor som inte är avdragsgilla. För den som betalar 30 procent i skatt är reseavdraget således bara värt 2550 kronor. Resterande kostnad på minst 40000 kronor får bilpendlaren själv stå för. De som tar bilen till jobbet betalar alltså ungefär dubbelt så mycket ur egen ficka som det maximala jobbskatteavdraget utgör. Detta kan också jämföras med de som har möjlighet att resa kollektivt där i snitt halva månadskortet subventioneras över landstingsskatten.

Bilen är avgörande för att kunna ta sig till jobbet i stora delar av landet. Bilen svarar för hela 68 procent av de arbetsrelaterade resorna. Varje dag tar 1,4 miljoner personer bilen till jobbet och hälften av svenskarna uppger att de skulle ha svårt att bo kvar där de bor utan tillgång till bil. Med bilen kan familjer kombinera hämtning och lämning av barn, inköp med mera. En ny SKOP-undersökning visar att 88 procent av befolkningen skulle få det svårare att klara av ”livspusslet” utan bilen.

De enorma belopp som svenskarna betalar i skatter för att kunna ta bilen till jobbet visar på en stor betalningsvilja. Politikerna har inte varit sena med ta ut höga skatter på bil och bränsle men nu är det hög tid att överväga om inte höga kostnader för bilpendling är ett hot mot arbetslinjen. Det finns de som anser att reseavdrag ska baseras på avstånd, men i praktiken är det tiden som sätter begränsningar för hur långt man kan pendla. Därför anser vi att regeringen bör satsa på ett jobbreseavdrag i höst. Ett jobbreseavdrag kan bestå av ett indexreglerat bilavdrag motsvarande kostnaden för att äga och köra en modern trafiksäker och bättre miljöanpassad bil.

Bilen gör arbetsmarknaden flexiblare på många sätt. Företag på mindre orter kan finna arbetskraft och vid strukturförändringar i näringslivet kan arbetssökande snabbt ändra sina resmönster. En satsning på ett heltäckande jobbreseavdrag stärker arbetslinjen över hela landet.

Läs mer om