Biltvätt utomhus bör begränsas

Västervik2006-07-11 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Två av Kalmar läns kommuner tillåter biltvätt utomhus utan några som helst restriktioner, enligt en ny undersökning genomförd av Statoil.
Detta trots att Naturvårdsverket poängterar att det är väsentligt att kommunerna verkar för att "fordonstvätt utförs på anläggningar med bra rening".
Mönsterås och Oskarshamn bör, liksom en majoritet av Sveriges kommuner, antingen helt förbjuda eller införa restriktioner för biltvätt utomhus.

Sommartid kan man dagligen se personer som tvättar sina bilar på garageuppfarter, gator och tomter. Visserligen tvättas varje år elva miljoner bilar i automatiska biltvättar på bensinstationer eller på olika typer av tvätta-själv-anläggningar.
Men fortfarande sker uppskattningsvis två av tre tvättar av personbilar utomhus och utanför etablerade anläggningar.
Det bästa alternativet för miljön är att tvätta bilen i en automatisk biltvätt eller tvätta-själv-anläggning. Där passerar tvättvattnet oljeavskiljare och det extra reningsverk som finns på många automattvättar.
Fordonstvätt på gatan eller i privata garage är olämpligt ur miljösynpunkt, eftersom orenat tvättvatten rinner ner i dagvattenbrunnen för att sedan nå närmaste vattendrag eller reningsverk.
Föroreningarna kommer dels från smuts från vägbeläggningen, fordon och däck, dels från tvättkemikalierna.
Det är viktigt att miljöfarliga ämnen som bly, zink och rester av olja inte släpps ut i naturen. Även om det idag finns gott om miljöanpassade rengöringsmedel så ska inte heller sådana släppas rakt ut i vattendragen.
Om man är tvungen att tvätta bilen hemma någon enstaka gång är det bättre att stå på en grusplan eller gräsmatta än på gatan eller garageuppfarten. Detta eftersom tvättvattnet då filtreras genom marken innan det når vattendragen.

Miljöeffekterna är tydliga, men få av Sveriges kommuner tar ändå avstånd från biltvätt på gatan. 176 kommuner besvarade en enkätundersökning som nyligen genomfördes av Statoil för andra året i rad. Hela 41 procent av de svarande kommunerna tillåter biltvätt utomhus utan några som helst restriktioner, vilket kan jämföras med 42 procent för ett år sedan. Utvecklingen står alltså stilla.
Endast åtta procent uppger att det inte är tillåtet för privatpersoner att tvätta bilen utomhus. De övriga, 51 procent, svarar att det är tillåtet men med vissa restriktioner, till exempel att det endast är tillåtet att tvätta bilen på gräsmatta eller grus.
Hela 65 procent av kommunerna uppger att de inte har några riktlinjer för tvätt av kommunens egna bilar. Detta är beklämmande. Sveriges kommuner bör ta ett större ansvar än så.

I Sverige finns totalt cirka 1 100 automatiska biltvättar vid bensinstationer och cirka 300 anläggningar för självtvätt.
Alla dessa har oljeavskiljare som rensar bort ämnen innan avloppsvattnet åker vidare till reningsverket.
Av de 1 100 automattvättarna är cirka 400 utrustade med egna reningsverk.
Alla anläggningar för tvättning av mer än 5 000 personbilar per år omfattas enligt miljöbalken av anmälningsplikt till kommunen. Anmälningsplikten berör automatiska tvättanläggningar och anläggningar för manuella tvättar som tvätta-själv-hallar, vilket innebär att kommunen har kontroll över dessa verksamheter.
Detta är förstås bra. Men det stora problemet är att alltför många bilägare har dålig kunskap om miljöeffekterna av biltvätt utomhus. Här har Sveriges alla kommuner ett viktigt ansvar.

Fler kommuner i Kalmar måste nu ta sitt miljöansvar och informera sina invånare om miljöeffekterna av privat biltvätt utomhus.
Liksom en majoritet av Sveriges kommuner bör de också antingen helt förbjuda eller införa restriktioner för biltvätt utomhus. Självklart ska de också ställa krav på miljövänlig tvätt av kommunens egna bilar.
DEBATT
Lena Malmqvist är chef biltvätt vid Statoil Detaljhandel. Helena Fornsted är, informationsdirektör på Statoil. 
Läs mer om