Återigen försöker Jan Björklund lura oss att han har enkla lösningar på komplicerade problem i skolans värld.
Han påstår att den viktigaste åtgärden för att få frånvarande elever att komma tillbaka till skolan är att skolk skrivs in i terminsbetygen. Han vet att han har stöd hos en del av allmänheten och han vet också att vi inom vänstern kommer att vara mot förslaget och skrika oss hesa hur otroligt dumt det är.
Men låt oss inte gå i den fällan utan säga som det är: Björklunds förslag kommer inte har någon som helst betydelse vare sig i positiv eller i negativ riktning. Det har varit möjligt att ange frånvaro på detta sätt tidigare och - tro det eller ej - elever har skolkat då också! En siffra på ett papper, som kommer flera månader efter frånvaron har ingen som helst effekt. Det är betydligt bättre att koncentrerar sig på själva problemet
Det som verkligen kan göra skillnad när en elev inte kommer till skolan är att skolan tar kontakt med eleven och dennes föräldrar och tar reda på orsaken till frånvaron. Skolan, eleven och föräldrarna kan därefter tillsammans komma fram till en lösning på problemet som gör att eleven kommer till skolan igen och kan ta del av undervisningen. En förutsättning är ju även att det ges tillräckliga resurser och arbetsro i skolorna så detta kan prioriteras.