Björklund tar itu med flummet

MVG till Jan Björklund. Skolministern vill stoppa elevmajoriteter i lokala skolstyrelser. Foto: Leif R Jansson/SCANPIX

MVG till Jan Björklund. Skolministern vill stoppa elevmajoriteter i lokala skolstyrelser. Foto: Leif R Jansson/SCANPIX

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2006-11-23 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Skolminister Jan Björklund vill stoppa försöksverksamheten med elevstyrda gymnasieskolor. Den styrelseformen har det funnits möjlighet att tillämpa i elva år, och ungefär 30 kommuner har gymnasieskolor med elevmajoritet i den lokala styrelsen. Som vi kunde berätta i onsdagens tidning är Västervik en av dem.
Jan Björklund - som numera har stöd även av centern - menar att det är orimligt att elever ska kunna bestämma över lärare och skolledning. Det är att nedvärdera skolpersonalens professionalism, tycker Björklund.
Han betonar den viktiga kopplingen mellan makt och ansvar - den som har makt över beslut måste också kunna avkrävas ansvar för dem. Att lägga ansvaret för skolbudgetar på mångmiljonbelopp i händerna på elevstyrda skolstyrelser är faktiskt - ja, just det: oansvarigt.

De flesta gymnasieelever är under 18 och alltså inte myndiga. De får inte ta ett banklån. De kan inte ingå juridiskt bindande avtal. Men i flumskolans värld anses de ändå fullt kompetenta att ta ekonomiskt ansvar.
Björklund har helt rätt. Att förre skolministern Ibrahim Baylan kallar honom mossig och gammaldags bör han ta som en komplimang.
Om klara beslutsgångar och fokus på kunskap, ordning, arbetsro och respekt för kamraterna och personalen innebär att man är "mossig", så blir det genast lättare att förstå socialdemokratisk skolpolitik.

Resultatet av den politiken är bara alltför tydligt. Sverige halkar efter. Resultaten blir sämre, allt fler lämnar skolan utan godkända betyg, det individuella gymnasieprogrammet är det största på vissa orter.
Ibrahim Baylan tycker att elevstyret har fungerat bra. Men då har han inte pratat med lärarna på teknikprogrammet i Västervik. Deras viktiga kritik kunde vi läsa om i onsdagens tidning. Och de är inte ensamma om att tycka så, även på andra håll i landet har lärare och skolledningar uttryckt kritiska synpunkter.
"Det är trots all barn det handlar om, att man ska lägga ekonomiskt ansvar på dem låter konstigt i mina öron", som Ronnie Jensen på teknikprogrammet i Västervik uttrycker det, hovsamt i form men skarpt i sak.

I socialdemokraternas värld kan inflytande bara kan utövas genom att man sitter i något slags styrelse och sammanträder. Ju fler styrelser och styrelseledamöter, desto mer demokrati.
Den sortens föreställningar hör inte hemma i skolan. Det finns många sätt att förbättra elevinflytandet. Men majoritet i skolstyrelser är inte ett av dem.
Läs mer om