Bygg om E 22 vid Söderköping!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
E22 utgör en viktig del av infrastrukturen i södra Sverige. Vägen sammanlänkar de sydöstra delarna av landet och fyller ett strategiskt behov. En väg med modern standard är av avgörande betydelse för utvecklingen av näringsliv, turism med mera i de berörda regionerna. I och med utvidgningen av EU har vägens betydelse ökat och tendensen är att utvecklingen ställer allt högre krav på ett väl fungerande kommunikationsstråk genom den södra delen av landet, som ett alternativ till E4. Betydande delar av godstransporterna till och från de starkt växande ekonomierna i Baltikum och Ryssland går redan idag via E22. I takt med att dessa länders ekonomier fortsätter att växa och handeln i östersjöregionen utvecklas, kommer kraven på en väl fungerande väg att skärpas ytterligare. Därutöver skall framhållas att godstransporterna över hamnen i Norrköping beräknas öka under de kommande åren.
I regionen har E22:s betydelse för den regionala utvecklingen stärkts. Den positiva utvecklingen i fjärde storstadsregionen medför att regionförstoringen fortsätter med tilltagande in- och utpendling mellan Norrköping och Söderköping och Valdemarsvik samt även Västervik. Goda kommunikationsmöjligheter är av avgörande betydelse för denna process och sambandet mellan kommunerna.
Sommartrafiken på vägen är ungefär dubbelt så stor som trafiken vintertid. Variationerna i trafikvolym innebär stora problem med köbildning, svårigheter för kollektivtrafiken, utryckningsfordon kan inte ta sig fram m m. Det som ytterligare försvårar situationen är genomfarterna i Norrköping och Söderköping samt passagen av Göta kanal. De två senare leder till långa köer och tidvis står trafiken i princip stilla mellan Norrköping och Valdemarsvik.
Berörda aktörer, Vägverket, kommunerna, Östsam samt länsstyrelsen, arbetar gemensamt för att lösa nuvarande problem med E22, genomfarten i Söderköping och passagen av Göta kanal, avsnittet mellan Norrköping och Söderköping, anslutningen mellan E22 och E4 i Norrköping, anslutning till hamnen i Norrköping med mera. Som en del i detta har ett förslag tagits fram till lösning av förbifart Söderköping med en passage av Göta kanal med en så kallad båtlyft. Parterna är eniga om förslaget och bedömer att det kommer att lösa de akuta problemen med vägen i detta avsnitt. Förslaget är dessutom mycket väl lämpat för att pröva kompletterande finansieringsmöjligheter, vid sidan av de traditionella.
Det är alltså dags att E22 får den utformning som dess status som en Europaväg förtjänar. Vägsträckan söder om Söderköping är i dag en djungel av trafikhinder såsom trafikljus, ej planskilda korsningar, rondeller och en öppningsbar bro. Självklart har detta betydelse för företag och privatpersoner som överväger etableringar. Det har även betydelse för hur vår del av regionen bedöms logistiskt.
Den utveckling som sker i Kalmar län är spännande med kraftfulla investeringar inom besöksnäringen och industrin. Detta kräver en förbättrad infrastruktur, och i detta sammanhang är E22 en viktig pulsåder.
I sin ambition att öka infrastruktursatsningarna har regeringen särskilt pekat på möjligheterna till samfinansieringslösningar (OPS-lösningar). Kanske kan E22 i vår region vara ett projekt som kan diskuteras i sådana sammanhang. Därför har regeringen har nu en möjlighet att hjälpa oss att inte bara lösa kö- och trafiksäkerhetsproblemen i vår del av regionen, utan även att bidra till den ekonomiska utvecklingen i sydöstra Sverige. Ta den!
DEBATT